Bloedheet

Vrijdag, 11 juni, 2021

Geschreven door: Annet Hulst
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Dit boek verdient het om gelezen te worden

[Recensie] Wanneer de 18-jarige studente Fee uit nieuwsgierigheid haar DNA opstuurt om op deze manier wellicht onbekende familieleden op te sporen, had ze nooit kunnen vermoeden dat dit haar hele leven op zijn kop zal zetten. Wanneer vervolgens een van haar familieleden plotseling overlijdt, besluit ze te gaan onderzoeken wat er zich vroeger in haar familie allemaal heeft afgespeeld, maar dit blijft niet zonder consequenties.

Met het schrijven van Bloedheet, laat Annet Hulst zien dat ook ons eigen kleine landje beschikt over auteurs die weten hoe ze een thriller moeten schrijven. Wat heb ik ontzettend genoten van dit verhaal. De hoofdstukken in het heden die afgewisseld worden met dagboekpassages die langzaamaan blootgeven wat er in het verleden is gebeurd, vloeien prettig in elkaar over. En ondanks dat ik sommige dingen wel al vermoedde, bleek ik als lezer toch niet alles meteen goed te hebben. Bovendien kwam het einde voor mij ook als een totale plottwist.

De titel van het boek past erg goed bij het geheel. Niet alleen omdat de familie hun geld verdiend heeft met sauna’s, maar ook doordat het speurwerk van Fee ervoor zorgt dat het voor iemand te heet onder de voeten wordt. Ook de omslag geeft het geheel een mysterieus, maar warm tintje.

Annet is er tevens in geslaagd om haar personages goed neer te zetten. De dosering van informatie over de karakters is iedere keer ontzettend fijn. Je komt beetje bij beetje meer te weten over ze, waardoor het verhaal blijft verrassen. Ook de nevenpersonages, zoals de beste vriendin van Fee en studiegenoot Nick worden erg goed omschreven. Als lezer merk je duidelijk dat er onderscheid is gemaakt tussen de personen die een hoofdrol spelen en degene die wat meer aan de zijlijn staan, maar over niemand krijg je te weinig informatie. Hierdoor valt het allemaal heel mooi in elkaar.

Schrijven Magazine

Het is voor mij best wel een tijdje geleden dat ik zo ontzettend genoten heb van een thriller dat ik hem niet weg kon leggen en al helemaal van eentje die ook nog eens van eigen bodem komt. Dit boek verdient het om gelezen te worden en het zou, in mijn ogen, zelfs goed zijn voor een nieuwe Nederlandse speelfilm. Voor nu is er dan ook maar een ding dat ik nog kan doen en dat is dit verhaal beoordelen met de volledige 5 sterren.

Bloedheet