Bloedspoor

Vrijdag, 12 oktober, 2018

Geschreven door: Louise Boije af Gennäs
Artikel door: Claudia van Koolwijk

Na een paar pagina’s zat ik volledig in het verhaal

[Recensie] Bloedspoor is het eerste deel in de Resistance-trilogie geschreven door de uit Zweden afkomstige Louise Boije Af Gennäs. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Stockholm, maar hoofdpersonage Sara reist ook regelmatig af naar haar ouderlijk huis in Örebro. Beide locaties spelen een belangrijke rol in het leven van Sara, die in Stockholm probeert om het verleden achter zich te laten. Wanneer er vervolgens onverklaarbare dingen gebeuren, blijkt echter dat Sara opnieuw met haar verleden wordt geconfronteerd. Sara moet op zoek naar antwoorden over wie haar vader daadwerkelijk was en misschien nog wel belangrijker, ze moet er achter zien te komen of ze zelf wel geestelijk gezond is.

Toen ik de aankondiging van dit boek zag, was ik meteen geïnteresseerd. De titel in combinatie met de cover, maakt het boek mysterieus en in eerste instantie was ik er dan ook van overtuigd dat ik een boek uit het fantasy-genre ging lezen. Ik was dan ook behoorlijk verbaasd dat dit niet het geval was en het een Zweedse thriller bleek te zijn. Gelukkig kon ik snel omschakelen en na een paar pagina’s zat ik volledig in het verhaal. De gebeurtenissen volgen elkaar ontzettend snel op en voor je het weet zit je als lezer te proberen om alle puzzelstukjes op de juiste plaats te krijgen. Dit blijkt echter nog niet zo gemakkelijk te zijn en soms kreeg ik het idee dat er stukjes van een andere puzzel in de doos zaten.

Juist doordat je iedere keer op een dood spoor terecht kwam, bleef het verhaal mijn interesse wekken. Richting het einde toe leek er echter een verklaring te komen voor het merendeel van de vragen, maar ondertussen ontstonden er ook weer nieuwe vragen. De schrijfster heeft er dan ook goed voor gezorgd dat het tweede deel naadloos kan aansluiten op dit deel.

De schrijfstijl van de schrijfster is erg prettig, soms bleef ik wat hangen op plaatsnamen, maar dit komt ook omdat ik de juiste uitspraak op wilde zoeken. Een belangrijk onderdeel in het verhaal zijn de mappen die de vader van Sara had verzameld met daarin informatie over allerlei Zweedse politieke schandalen. Deze stukken zijn even wennen om te lezen, maar zodra je er eenmaal aan gewend bent, dan geven deze passages belangrijke aanknopingspunten in de speurtocht naar antwoorden.

Al met al vond ik het een geweldig boek om te lezen en ik kan dan ook niet wachten op het tweede en derde deel. Naast het feit dat het eerste boek het begin van een ontzettend spannende serie is, zullen deze boeken ook zeer mooi in de boekenkast staan. Dit deel krijgt van mij 4,5 ster en hopelijk is het tweede deel net zo goed of misschien nog wel beter.