Dinsdag, 10 november, 2020

Geschreven door: Barbara De Smedt
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Wauw, wat een ongelofelijk spannend en meeslepend verhaal

Zij is zijn obsessie
Haar baby is zijn wraak

[Recensie] Julie en Oscar kennen elkaar al vanaf kinds af aan. Julie is populair en heeft veel vrienden, Oscar wordt beschouwd als een vreemde jongen omdat hij een albino is. Hij is zich ervan bewust dat mensen hem raar vinden. Julie trekt zich niets aan van wat anderen denken en blijft altijd vriendelijk tegen Oscar. Helaas verliezen ze contact als Oscar door de sociale dienst uit huis wordt geplaatst en Julie na de dood van haar moeder verhuist naar een andere stad. De dood van haar moeder heeft Julia erg aangegrepen. Ze maakt dan ook haar Grote Plan om houvast te hebben in deze moeilijke tijd. Ze besluit om diergeneeskunde te gaan studeren. Ondertussen gaat het beter met Oscar. Ook hij heeft plannen gemaakt voor de toekomst en laat zich niet meer kleineren vanwege het feit dat hij er anders uitziet dan anderen. Hij is zelfverzekerder geworden. De studie tot verzorger heeft hem hierbij geholpen.

Tijdens haar studie leert Julie leert Tom kennen, ze twijfelt echter of hij de ware is en verbreekt de relatie. Ze ziet hem echter weer op de verjaardag van haar beste vriendin Eloise verjaardagsfeestje en ze heeft daarover gemengde gevoelens. Julie is een leuke en sociale meid, die regelmatig losbandig kan zijn en zij is nog niet bereid zich aan iemand te binden. Dan raakt Julie ongepland zwanger. Aangezien ze vrij losbollig was in de tijd dat zij en Tom niet samen waren, weet ze niet wie de vader is. Hij wil echter graag voor haar zorgen. Julie besluit om voor de relatie te gaan en gaat samenwonen met Tom, die belooft voor haar en de baby te gaan zorgen.

Julie had al voordat ze zwanger werd last van een stalker, het begon met anonieme telefoontjes waarbij degene die belt niets zegt. Zodra ze zwanger is wordt het stalken echter steeds erger, zo worden bijvoorbeeld de banden van haar fiets kapot gesneden en gebeuren er meer vreemde dingen. Dan verdwijnt Julie onverwachts uit haar appartement en niemand weet waar ze gebleven is. Tom en Julie’s beste vriendin Eloise doen aangifte van vermissing. Helaas heeft ook de politie heeft geen idee wat er aan de hand is en waar Julie gebleven is.

Pf

Wauw, wat een ongelofelijk spannend en meeslepend verhaal heeft Barbara De Smedt geschreven met Alleen! Het is een boek dat je maar zeer moeilijk kunt wegleggen. De schrijfster weet je aandacht goed vast te houden gedurende het hele verhaal. Het bevat korte hoofdstukken en heeft een aangename schrijfstijl. Je leest het verhaal zowel vanuit het perspectief van het slachtoffer als van de dader, wat het extra spannend maakt. Je krijgt op deze manier een beter inzicht in de gedachtegangen van de personages. De schrijfster heeft op een zeer goede manier de stalker vorm gegeven en een menselijk gezicht gegeven. Barbara De Smedt weet uitstekende de emoties van de diverse personages weer te geven.

Het boek is verdeeld in vijf delen, elk deel bestaat uit hoofdstukken. De vijf delen hebben allemaal een prachtige zwart-wit afbeelding die te maken heeft met dat specifieke deel. Net als de cover zijn ze intrigerend en geven ze een beklemmend gevoel. De hoofdstukken zijn niet genummerd. Afhankelijk van welk deel je leest, zie je aan de titel van het hoofdstuk vanuit wiens perspectief het verhaal zal zijn en wanneer de gebeurtenis plaatsvindt. Er zijn dus meerdere perspectieven en het verhaal verloopt niet chronologisch. Dit bevordert de spanning van het verhaal, vooral vanaf het moment dat de titels van de hoofdstukken bestaan uit de duur van Julie’s zwangerschap en de geboorte van haar baby steeds dichterbij komt. Ik kreeg de kriebels van de gedachten wat er allemaal zou kunnen gebeuren met Julie en haar ongeboren kind. De spanning was echt om te snijden tijdens het lezen van die hoofdstukken.

Ik vond dit een zeer moeilijke recensie om te schrijven, er gebeurt zó veel, ik zou zo graag willen vertellen over waarom het zo’n spannend verhaal is. Helaas zou ik op die manier teveel spoilers weggeven en dat is niet de bedoeling. Je moet dit boek gewoon lezen en het zelf ervaren. In het nawoord kun je lezen dat het verhaal deels geïnspireerd is op ervaringen die de schrijfster zelf heeft meegemaakt. Naast dat Alleen een buitengewoon spannende psychologische thriller is, heeft Barbara De Smedt mij ook weten te raken met het verhaal. Alleen is een absolute aanrader en ik geef het graag 5 welverdiende sterren.

Over de schrijfster: Barbara De Smedt (1976) bracht als J.B. Ocean samen met Joke Vander Aa de succesvolle spannende roman Blauw uit, een boek dat op veel lof mocht rekenen van lezers en recensenten. Alleen is haar thrillerdebuut.

Roadtrip naar Nergens