Blanco

Dinsdag, 3 mei, 2022

Geschreven door: Darline Degheldere
Artikel door: Lilian Retel

Van een blanco verleden naar een blanco toekomst

[Recensie] Wanneer Amanda na een heftig ongeluk uit een coma ontwaakt, blijkt zij last te hebben van geheugenverlies. En niet van een korte periode, maar van maar liefst vijfentwintig jaar. Dankzij diverse prikkels en triggers komt Amanda haar geheugen langzaam terug en komt ze erachter wie de mensen om haar heen daadwerkelijk zijn. Wanneer zij dan een krantenknipsel onder ogen krijgt over het ongeluk, komen plotsklaps alle herinneringen terug.

Amanda moet er alles aan doen om te voorkomen dat het verleden zich herhaalt, en wanneer zij ook nog vreemde boodschappen krijgt, lijkt het een race tegen de klok te worden.

De cover van Blanco weerspiegelt de geheimzinnigheid van het boek. Het silhouet met de natuur op de achtergrond trekt direct je aandacht.
Het verhaal wordt verteld vanuit het ik-perspectief van Amanda, waarbij het lijkt alsof je haar dagboek leest. Je hebt veel inzicht in haar gedachten en gevoelens. Dit zorgt ervoor dat je Amanda goed leert kennen. Over de andere personages kom je niet meer te weten dan wat Amanda ervaart en meemaakt met hen.

Blanco is geen heel spannende thriller. De nadruk ligt op het psychologische aspect, zowel bij het hoofdpersonage als voor de lezer. Je kunt namelijk uitermate goed speculeren over wat er met Amanda gebeurd is. Langzaam komt Amanda meer te weten en daardoor de lezer ook. Wel krijg je als lezer vrij snel door hoe de relaties onderling zijn verweven en wat het plot zou kunnen zijn van het eerste deel van het boek. Het tweede deel bevat meer verrassingen, voornamelijk omdat Amanda zich vreemd gaat gedragen. Hierdoor wordt de verhaallijn ongeloofwaardig, hoewel de frustratie, angst en spanning in dit deel wel beter naar voren komen.

Dans Magazine

Door de prettige schrijfstijl van Darline vlieg je door het verhaal heen. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt, de zinnen lopen vlot en je merkt dat er tijd besteed is aan de redactie. Hierdoor wordt het ook voor de Nederlandse lezer een goed te volgen verhaal, er is relatief weinig Vlaams aanwezig.

Tegelijk zorgt het gemakkelijke taalgebruik hier en daar ook voor dat er teveel herhaling wordt gebruikt en ik persoonlijk niet veel sympathie kreeg voor het hoofdpersonage. Regelmatig stoorde ik me aan haar impulsieve acties en botte gedrag, zeker in het tweede deel.

Blanco is een prettig geschreven boek met een prima verhaallijn. Helaas was ik niet erg onder de indruk van de opbouw van het boek. In het eerste deel had ik al vrij snel door hoe de zaken in elkaar staken en het tweede deel sprak mij minder aan door het onderwerp en de acties van Amanda. Dit boek is zeker geschikt voor lezers die niet houden van heel spannende thrillers of van verhalen waar veel bloed en geweld in voor komt. Blanco heeft geen diepe indruk op mij gemaakt maar ik heb me zeker vermaakt met het lezen. Ik beoordeel het boek met 3 sterren.