Blauw

Dinsdag, 11 februari, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een geweldig en intens boek

Wanneer een lang bewaard geheim boven water dreigt te komen

[Recensie] Olivia heeft een eigen kunstgalerie in het historisch centrum van Antwerpen, genaamd ’t Klooster. Vijftien jaar eerder is er iets gebeurd dat haar leven voorgoed veranderd heeft. Sinds die dag probeert Olivia haar leven weer op te pakken. Haar beste vriendin Ella is de enige die haar geheim kent. Olivia gelooft niet dat haar verdriet ooit minder zal worden. Ze is ervan overtuigd dat ze altijd ongelukkig zal blijven en dat dat zelfs haar verdiende loon is. Ze voelt zich hierdoor eenzaam. Zelfs Leon, de man van Olivia, weet niet wat er gebeurd is. Olivia is ervan overtuigd dat Leon haar dan niet meer wil en durft hem niets te vertellen.

Ella heeft zich al die tijd gehouden aan de belofte om niemand iets te vertellen. Ze ziet echter hoe erg Olivia worstelt en het gevoel van machteloosheid maakt haar kwaad. Dan breekt het moment aan dat Olivia het niet meer aan kan en ze breekt. Ella ziet dat het zo niet verder kan en dwingt Olivia haar verleden onder ogen te zien om dingen te kunnen verwerken. Olivia weet op dat moment dat ze zich niet langer voor het verleden kan verstoppen, ze moet leren ermee om te gaan als ze er niet aan kapot wil gaan.

Ten eerste, wat een prachtige cover, deze valt direct op, mijn complimenten hiervoor. Het eerste hoofdstuk had direct mijn volledige aandacht te pakken, vooral de laatste scène hiervan, die zag ik niet aankomen. Tijdens het lezen wordt het duidelijk wanneer wat plaats vindt, omdat dit wordt vermeld aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Het verhaal heeft een aangename schrijfstijl, de schrijvers weten de spanningsboog hoog te houden.

Heaven

Vanaf het begin is Blauw een intens verhaal en erg spannend. Ik was vreselijk benieuwd met welk geheim Olivia rond zou kunnen lopen. Het moment dat Olivia breekt en geen uitweg meer ziet in haar verdriet was hartverscheurend om te lezen. Haar wanhoop is zeer goed neergezet door het schrijversduo J.B. Ocean.

Het verhaal bevat verschillende tijdlijnen, van 1966 tot 2018. Aan de ene kant maken de tijdlijnen enkele zaken duidelijker, aan de andere kant had ik juist daarna eigenlijk nog meer vragen over hoe het geheel in elkaar stak. Zeer knap gedaan van de schrijfsters. Terwijl Olivia bezig is haar verleden te verwerken, krijg je steeds meer stukjes informatie over wat er gebeurd is. Doordat de schrijvers deze maar mondjesmaat geven, blijft het verhaal spannend. Gelukkig werden al mijn vragen aan het einde van het verhaal beantwoord.

Langzaamaan ontrafelt het verhaal en het geheim zich. Van een klein deel ervan zat ik goed qua vermoedens, het overgrote deel was een verrassing voor mij tijdens het lezen. Mijn mond viel serieus letterlijk open toen ik zaken met elkaar begon te verbinden. Ik had het echt te doen met Olivia vanwege haar verleden, haar geheim en de mate waarin dit andere levens heeft beïnvloed. Het blijkt dat Olivia niet de enige is met geheimen. Op het moment dat Olivia in het reine wil komen met haar verleden, zet dit een reeks gebeurtenissen in gang die ze zich niet van te voren had kunnen voorstellen. Ze is verbijsterd over hoeveel haar eigen geheim gevolgen heeft gehad voor zoveel anderen.

Wat mij opviel is dat de kleur blauw vaak wordt gebruikt: blauwe jurk, blauwe ogen, de lievelingskleur van Leon is blauw, een boeket met blauwe irissen. Het hele boek staat vol met verwijzingen naar de titel, dit vond ik een leuk detail.

Blauw is een geweldig en intens boek. Het bevat spanning, romantiek, maar ook groot verdriet. Het is een aanrader als je houdt van geheimen en familiedynamiek. Ik was aangenaam verrast door het verhaal en het prachtige einde. Ik geef Blauw graag 4 sterren.