Het winkeltje in Cockleberry Bay

Maandag, 20 april, 2020

Geschreven door: Nicola May
Artikel door: Patrice van Trigt

Dit boek leest lekker weg en bevat een behoorlijk feelgood gehalte

[Recensie] Ik zie je in Cockleberry Bay verschijnt in mei en Een nieuwe kans in Cockleberry Bay in juli van dit jaar.

Het idyllische Cockleberry Bay aan de kust van Devon, Engeland, doet Rosa meteen denken aan een in slaap gevallen dorpje waar je als echt stadsmens niet wilt zijn. De in Londen woonachtige levendige en onrustige Rosa had er nog nooit van gehoord. Totdat ze totaal uit het niets bij een notaris te horen krijgt dat ze de Corner Shop in Cockleberry Bay erft. Opgegroeid in pleeggezinnen en verder geen bekende familieleden, is het haar een raadsel wie haar dit winkeltje nalaat. Haar eerste gedachte is om het te verkopen, maar de voorwaarden zijn duidelijk: verkoop is geen optie, de winkel is voor Rosa, punt.

Rosa heeft geen idee wat haar te wachten staat, maar besluit toch een kijkje te gaan nemen. Aangemoedigd door Josh, goede vriend, helpende hand en huisgenoot, reist ze met haar teckel Hot af naar de kust. Rosa boekt een kamer in de plaatselijke Inn en geeft haar ogen en oren goed de kost. Het is al snel duidelijk dat deze gemeenschap een bijzondere samenstelling kent van bewoners. Rosa wordt met open armen ontvangen, maar ervaart ook de andere kant van deze hartelijkheid. Toch voelt ze zich op de een of andere manier thuis in deze kustplaats en ze leert mensen kennen die ze al snel in haar hart sluit, en andersom gebeurt dan net zo.

Op het oog lijkt dit verhaal een roman zonder al te veel bijzonderheden, maar al snel kom je er achter dat de auteur nog wat troeven achter de hand houdt, waardoor je geregeld verrast wordt door een leuke, of minder leuke, wending in het verhaal. Het raadsel rondom de winkel is er natuurlijk continu. Maar ook de inwoners houden de gemoederen flink bezig. In een kleine gemeenschap als deze is er altijd sprake van een roddeltante, een zwart schaap, een kroegbaas en de dorpsgek, maar er gebeuren ook dingen die het daglicht niet kunnen verdragen en die vervolgens de nodige geheimzinnigheid met zich meebrengen. De auteur, Nicola May, heeft zowel qua personages als gebeurtenissen zaken in het verhaal verwerkt die het geheel net wat meer inhoud geeft. Dat zorgt niet alleen dat je heerlijk ontspannen blijft lezen, maar ook dat je nieuwsgierig blijft naar wat ze uit haar hoge hoed tovert. Er is sprake van persoonlijke uitdagingen en overwinningen, geheimen, vriendschap, liefde en bedrog. De dorpsbewoners zijn doorsnee maar ook weer niet, heel grappig is dat. Je kunt daarom ook van alles verwachten.

Rosa is een aparte tante. Opstandig, humoristisch en vrijgevochten lijkt ze heel sterk. Maar ook een sterke vrouw heeft haar zwakke kanten. Dat maakt haar heel menselijk en sympathiek. Haar vriend Josh is er altijd geweest om haar te behoeden voor fouten en impulsieve acties, maar hij blijft in Londen achter. Hoe gaat ze om met haar nieuwe vrijheden en houdt ze haar karakter in bedwang? Dat leverde met tijd en wijle oprecht grappige, maar zeker ook best pittige situaties op. Ik ben benieuwd hoe Rosa zich verder gaat ontwikkelen in de twee vervolgdelen. Want er zit echt nog groei in deze interessante personage. De auteur zet haar heel leuk neer, omdat ze zowel hopeloos romantisch is en droomt over die ene grote liefde, maar ondanks het stoere randje is ze toch ook heel kwetsbaar. Dat brengt een leuke dynamiek te weeg, omdat ze nu in het diepe wordt gegooid en zelf moet ontdekken wie haar vertrouwen waard is en wie niet. Hoe dan ook, is dit een leerzame periode voor Rosa waarin ze behalve zichzelf ook anderen leert kennen.

De auteur schrijft luchtig, met humor, maar schuwt ook serieuze zaken niet. Die balans is goed en maakt dit eerste deel tot een meer dan aangename introductie van een trilogie. Onverwachte gebeurtenissen, vriendschappen en teleurstellingen zorgen dat het geen moment saai is. Tel daarbij de sfeervolle beschrijvingen van de omgeving, gekke hond Hot en de inwoners aan de baai op en je hebt een paar heerlijke leesuurtjes voor de boeg. Jammer dat je niet op een van de mooie strandjes zit met dit boek in je handen.

Cockleberry Bay is een typisch Brits kustplaatsje waaraan je waarschijnlijk zo voorbij zou rijden, op het oog niets bijzonders. Maar pas wanneer je de moeite neemt het te verkennen, ontdek je wat er werkelijk speelt. Dat aspect komt heel overtuigend over. Er staat Rosa nog wel wat te wachten, zoveel is wel duidelijk. We gaan het meemaken in het tweede en derde deel!

Het winkeltje in Cockleberry Bay bevat een zekere mate aan voorspelbaarheid, maar dan eentje waarvan je hoopt dat die uitkomt en dat heeft alles te maken met een hoge gunfactor voor Rosa en een aantal dorpsbewoners. Dit boek leest lekker weg en bevat een behoorlijk feelgood gehalte. Omdat het vrij is van moeilijke taalgebruik is het zeker geschikt voor een groot leespubliek. Liefhebbers van feelgood kunnen hier hun hart aan ophalen! Ik geef graag drie dikke sterren voor deze meer dan prettige kennismaking en kan niet wachten op het vervolg!

Een nieuwe start op Futtingbrook Farm

Het winkeltje in Cockleberry Bay