Kraaidorp-reeks 4 - De Verdwenen Burcht

Dinsdag, 16 november, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een zeer spannend verhaal vol heksen, gevaar en mysteries

Heksen tegen kinderen. Een eeuwenoude strijd barst los.

[Recensie] Kraaidorp bestaat binnenkort vierhonderd jaar en dat moet natuurlijk uitgebreid gevierd worden. Alle inwoners van het dorp hebben het er druk mee. De burgemeester heeft zelfs belangrijke mensen uit het hele land uitgenodigd. Inmiddels is het vijf jaar geleden dat de moeder van Quinten verdween en hij mist haar nog steeds heel erg. Helaas worden de herinneringen aan haar steeds vager. De nare dromen die hij na haar verdwijning altijd had zijn echter sinds kort weer terug en ze zijn heftiger dan ooit, veel levendiger.

Als Quinten op een ochtend naar school wil gaan, ontmoet hij tot zijn verbazing een man die hem wil spreken. Die man blijkt een heksenjager te zijn. Hij is naar Kraaidorp gekomen om Quinten te waarschuwen. Volgens de heksenjager verkeert namelijk het hele dorp in groot gevaar. De vader van Quinten wil echter niets te maken hebben met deze man en jaagt hem weg om zijn zoon te beschermen. Een journalist had eerder dat jaar naar aanleiding van de vorige gebeurtenissen een krantenartikel geschreven wat heel wat stof had doen opwaaien in het dorp, veel mensen verklaarden Quinten voor gek. Quinten heeft echter het gevoel dat de heksenjager wel eens gelijk zou kunnen hebben wat het gevaar betreft, hij heeft een unheimisch gevoel dat bepaalde zaken nog niet afgerond zijn. Daarnaast heeft hij de hoop dat deze heksenjager hem meer kan vertellen over wat er is gebeurd met zijn moeder.

Tijdens zijn onderzoek naar Colette Zwart heeft de heksenjager een verhaal gehoord over een burcht die uitkeek over Kraaidorp. Op een dag verdween deze burcht plotseling samen met alle bewoners, waaronder Colette, die toen nog een kind was. Hij is ervan overtuigd dat Quinten en hij samen de burcht moeten vinden om een einde te maken aan de macht van Colette Zwart. Quinten besluit de heksenjager te helpen en samen gaan ze op zoek naar de mysterieuze burcht.

De verdwenen burcht begint met een spannende proloog die veel belooft voor de rest van het verhaal. Ik vond de terugblik in het eerste hoofdstuk over alle gebeurtenissen in het eerste hoofdstuk erg prettig en wel om twee redenen: ten eerste kom je weer goed in het verhaal als het een tijdje geleden is dat je de boeken gelezen hebt en ten tweede kun je De verdwenen burcht op deze manier als los verhaal lezen.

Met het personage heksenjager Jorian Grootman heeft Sandra J. Paul een originele en spannende invalshoek aan het verhaal van de heksen in Kraaidorp gegeven. Het gevaar dat de heksen vormen blijkt nog niet voorbij te zijn. Het verhaal gaat meer de diepte in, je komt meer te weten over de diverse soorten heksen die er zijn en welke wel en niet gevaarlijk zijn. Ook kom je erachter welke band er is tussen het dorp Kraaidorp en wat de heks Colette Zwart ermee te maken heeft. Dit alles boeide mij enorm, Sandra J. Paul wist mij mee te slepen door haar fantasie en haar beeldende schrijfstijl. Vooral tegen het einde is de spanning te snijden als Quinten beseft dat er consequenties zijn voor zijn zoektocht. Ook als volwassen lezer zat ik helemaal in het verhaal. En dan het einde! Wat een verrassing! Ik ben dan ook erg benieuwd wat het vijfde boek Het vervloekte dorp, dat nog moet verschijnen, zal gaan brengen.

Alhoewel er op de flaptekst staat dat het verhaal los te lezen is, is mijn advies om met het eerste deel De duistere school te beginnen, omdat je de verhaallijn en de ontwikkeling van de diverse personages dan goed kunt volgen. De andere delen zijn Het verlaten huis en ten slotte het derde boek De vergeten tuin.

Ik heb ontzettend genoten van dit vierde boek in de Kraaidorp reeks wat wederom een zeer spannend verhaal is vol heksen, gevaar en mysteries. In De verdwenen burcht wordt zoveel meer duidelijk wat er allemaal het verleden heeft plaatsgevonden, welk verband er met het heden is en welke rol Quinten in dit alles speelt. Dit deel is naar mijn mening tot nu toe verreweg het beste boek van de reeks. Ik geef De verdwenen burcht van Sandra J. Paul graag 5 sterren.

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst

Hamley zoekt de Kerstman