De verdwenen medaille

Vrijdag, 18 maart, 2022

Geschreven door: Verhasselt Sarah
Artikel door: Joke Zwier

Loont het om op onderzoek uit te gaan?

[Recensie] “Tijdens de rommelroute moeten we toeslaan.” Met deze spanningsopwekkende zin begint De verdwenen medaille, het eerste jeugdboek van Sarah Verhasselt. Het verhaal wordt vanuit de elfjarige Hannah verteld en is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.

Hannah woont net met haar moeder bij oma Ida als de jaarlijkse Rommelroute aanbreekt. Op deze jaarlijks terugkerende dag gunnen mensen hun overbodige spullen een tweede leven door ze te koop aan te bieden. Hannah geniet volop van deze dag, maar ontdekt aan het eind van de dag dat de gouden medaille van haar oma niet meer aan de muur hangt. Oma reageert nogal laconiek, maar Hannah laat het er niet bij zitten en gaat op onderzoek uit. Ze begint haar zoektocht met het maken van een lijst van de bezoekers tijdens de Rommelroute. Het onderzoek zorgt ervoor dat Hannah haar nieuwe omgeving en klasgenootjes leert kennen en ze samen plannen bedenken. En deze plannen leiden tot de nodige avonturen die tot de verbeelding van de jonge lezer spreken.

Doordat er steeds weer een nieuwe ontwikkeling is in de speurtocht blijft het verhaal boeien. Het geeft veel herkenning bij lezers in de tienerleeftijd, maar ook voor de wat oudere lezer die zichzelf erin kan herkennen als tiener. Toevallige gebeurtenissen zorgen voor een avontuurlijk lezend verhaal, dat gemakkelijk leest door de korte zinnen en hoofdstukken. De belangrijke personages leer je redelijk goed kennen en zijn goed uitgewerkt. De reactie van Hannah op de resultaten van de zoektocht komt realistisch over. Net als de beleveniswereld van een tiener en de volwassen personages.

De verdwenen medaille is echt een verhaal van deze tijd waarin goederen een tweede kans krijgen en beweging op school aangemoedigd wordt. 3,5 ster.