De Wadden in vogelvlucht

Maandag, 6 december, 2021

Geschreven door: Saskia Somers
Artikel door: Jeannie Bertens

Altijd boeiend

[Recensie] De Wadden in vogelvlucht is de derde uitgave in de serie Eilandverhalen, een initiatief van Marelle Boersma. Eerder verscheen o.a. Aangespoelde verhalen. Deze serie is inmiddels een begrip in lezend Nederland. Elk jaar opnieuw vertrekt Marelle Boersma met een groep schrijvers naar een Waddeneiland voor een midweek. Elk van de schrijvers gaat daar aan de slag met een kort verhaal voor in de verhalenbundel die daarna verschijnt. Uiteraard worden ze gedurende de midweek ook begeleid via workshops en schrijfcoaching. Het lijkt me geweldig om eens mee te mogen maken. Maar helaas, het ontbreekt me aan schrijftalent. Gelukkig hebben de deelnemende auteurs van dit jaar daar geen last van. Deze bundel bestaat uit 13 eilandverhalen door 13 auteurs, de rode draad is uiteraard de Waddeneilanden en dan vooral Texel. Per bundel gaat 1 euro naar Stichting Texel Vogeleiland.

Om recht te doen aan alle verhalen raad ik je aan om ze niet té snel achter elkaar te lezen, maar ze een voor een de aandacht te geven die ze absoluut verdienen. Een ouderwets dagje naar het strand van Marja van Osch bijvoorbeeld, heeft een dubbele laag en toont de veerkracht van een sterke vrouw. Soms ga je terug naar het verleden zoals in Het litteken van Ramon van Huffelen, waarin een oorlogstrauma centraal staat.

De verhalen zijn gerangschikt in de seizoenen zodat je, al lezende, het hele jaar rondgaat. Omdat de verhalen zo verschillend zijn, zal de beleving voor elke lezer anders zijn. Meestal gaan de verhalen over gewone mensen, verhalen die we ons goed kunnen voorstellen maar af en toe gaat het verder dan de dagelijkse realiteit. In De stem van Evi van Lonneke Kossen – Groot gaat de auteur verder en wordt de hoofdpersoon geleid door haar overleden dochter om een ander meisje te kunnen redden. Volgens Esther van den Ham in De slapende stenen leven er nog aardmannetjes op Texel maar zijn ze slapend liever. Muibui van Bertina Mulder geeft een bijzondere versie van een trieste gebeurtenis die ons allemaal nog bijstaat. Aparte verhalen dus, ook van de overige auteurs: Saskia Somers, Nelleke Langendoen, Jolanda Gierkink, Jacqueline van Meerten, Annemarie Snels, Anita Kroef, Inge Spaan en Anke Verbraak. Er is nog genoeg schrijvend talent in Nederland!

Mijn persoonlijke favoriet in deze bundel is Naar de overkant van Anita Kroef waarin een valse schoonmoeder een heel gezin weet te ontwrichten.

Een prima bundel dus, gevarieerd, soms lichtvoetig en af en toe wat zwaarder maar altijd boeiend, drieënhalve ster.