California Campus 2 - Genadeloos

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Lis Lucassen
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een mooi verhaal over twee jonge mensen die om moeten leren gaan met hun trauma’s

– Als liefde je breekt –

[Recensie] De Nederlandse Dani is in de VS om te studeren op Caltech via een uitwisselingsprogramma. De studentenkamer die bestemd was voor haar is per ongeluk ook verhuurd aan een andere student, die inmiddels al in die kamer woont. De rest van de kamers, die de organisatie beschikbaar heeft voor buitenlandse studenten, zijn helaas ook al allemaal bezet en dat twee dagen voordat het semester begint. Gelukkig is er een tijdelijke oplossing. Een docente stelt een appartement beschikbaar voor Dani en zij kan daar per direct intrekken. Het blijkt echter te mooi om waar te zijn wanneer blijkt dat het appartement niet voor één persoon is: de zoon van de docente, Jackson, woont er ook en hij is niet blij met de regeling die zijn moeder heeft getroffen. Gelukkig wordt Dani verzekerd dat het maar tijdelijk is, totdat er binnen de reguliere huisvesting een eenpersoonskamer vrijkomt.

Ondanks dat het vanaf het eerste begin niet klikt, ziet Dani wel dat Jackson een zeer aantrekkelijke jongen is om te zien. Zijn gedrag echter is vanaf het begin af aan niet prettig, hij is wispelturig. Aan de ene kant is hij vriendelijk wanneer het nodig is, maar zodra ze samen zijn doet hij onbeschoft of negeert hij haar. Zijn gedrag is erg verwarrend. Elke keer dat Dani het gevoel heeft dat het beter gaan tussen hen en er zelfs sprake is van aantrekkingskracht, kan hij ineens kil en afstandelijk zijn. Ze kan Jackson maar moeilijk peilen en vraagt zich af waar dit gedrag vandaan komt, het lijkt op meer te duiden dan alleen vanwege het feit dat hij onverwachts zijn appartement moet delen met Dani.

Het verhaal begint direct interessant als Dani blijkt dat er een fout is gemaakt en er voor de Nederlandse studente geen kamer beschikbaar is. De ontmoeting met Jackson verloopt zachtjes gezegd niet soepel. Als Dani Jackson beter leert kennen, begint ze te beseffen dat er in het verleden iets naars met hem moet zijn gebeurd. Jackson houdt Dani vanaf het begin af op een afstand, ze voelt dat hij met een geheim rondloopt. Hij vormt een mysterie voor Dani. Op de universiteit komt ze erachter dat deze aantrekkelijke jongen enorm populair is.

Je leest het verhaal vanuit verschillende perspectieven. Flashbacks van Jacksons gedachten aan het verleden worden via een schuingedrukt lettertype weergegeven. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, ik kon mij erg goed in hen verplaatsen. Ten eerste is het een heerlijk romantisch verhaal, er is duidelijk een grote aantrekkingskracht tussen de twee personages, ik kon daar lekker bij weg zwijmelen. Maar buiten deze heerlijke romantiek, kaart Lis Lucassen ook wat zwaardere thema’s aan, wat dit boek juist zo bijzonder maakt. Beide personages hebben het nodige meegemaakt en langzaam beginnen ze naar elkaar toe te groeien. Het mooie is dat de twee personages goed aan elkaar gewaagd zijn. Genadeloos is een mooi verhaal over twee jonge mensen die om moeten leren gaan met hun trauma’s en weer moeten leren om een ander in hun leven toe te laten. Het verhaal is fascinerend, ontroerend, sexy, romantisch, vol emoties, spannend, intens. Twee gebroken mensen die steun zoeken bij elkaar. Ik heb zeer genoten van het verhaal dat diepgaander blijkt te zijn dan dat ik van te voren had verwacht.

“En ik realiseer me dat Dani en ik meer gemeen hebben dan ik in eerste instantie dacht. Juist die realisatie maakt dat ik naar de andere kant van de gang loop, haar kamer binnenstap en vraag of ze met me uit wil gaan.”

Dit tweede deel is in principe los te lezen. Maar ik zou toch aanraden deel één, Grenzeloos eerst te lezen. Genadeloos is het verhaal vanuit het perspectief van Jackson na de gebeurtenissen uit deel een Grenzeloos. Daarin heeft Jackson ook een belangrijke rol en je leert de personages die in dit boek meer een bijrol hebben beter kennen, aangezien zij de hoofdpersonages uit het eerste deel zijn. Jackson is de vriend van Thor en van de Nederlandse studente Becca, die de hoofdpersonages zijn in het eerste deel van de Campus serie. Daarnaast zijn er twee novellen verschenen die je kunt lezen: California Campus –Gestrand en California Campus – Gesloten. Er zijn verwijzingen naar de twee novellen, maar het is niet nodig om die van te voren te hebben gelezen om het verhaal goed te volgen. Ik geef het boek Genadeloos graag 4 sterren.

Misverstand 1 - Misverstand in de middle of nowhere

California Campus 2 - Genadeloos

Misverstand in de urban jungle