Geschenk onder de boom

Woensdag, 15 december, 2021

Geschreven door: Patricia Van Dam
Artikel door: Peggy Van Aert

Vertederend verhaal

[Recensie] Bij het zien van de cover alleen al, word je helemaal ondergedompeld in de kerstsfeer. Vergelijkbaar met de echte typische kerstfilms, waarmee je deze tijd van het jaar wordt overspoeld.

Zoals een goed kerstverhaal betaamt, vertrekt het verhaal van een aantal ongewenste, minder leuke gebeurtenissen. Aan de ene kant is er Lucy, voor wie het einde van het jaar absoluut niet in het teken staat van de warmte en gezelligheid die de feestdagen met zich mee zouden moeten brengen. Ze wordt uit haar huis gezet, zit zonder baan en heeft geen idee waar ze tijdens de feestdagen heen kan gaan.

En dan is er ook nog William. Hij moet noodgedwongen zijn dochter alleen grootbrengen, nadat hij de liefde van zijn leven is verloren. Echter laat hij zich liever opslorpen door zijn werk en geeft hij de zorg voor zijn dochter in handen van een kindermeisje. Maar een geschikt iemand vinden voor deze taak, lijkt ook geen evidentie. Als het pad van Lucy en William elkaar kruist, is dit misschien wel het begin van grote veranderingen in hun leven.

Het verhaal lees enorm vlot. Ik heb het dan ook op één avond uitgelezen. Lekker onderuit gezakt in de zetel, voor de haard. Net zoals het hoort in deze periode van het jaar. Het is een mooi en vloeiend geschreven verhaal, waar, ondanks het beperkt aantal pagina’s, ook flashbacks naar het verleden in zijn verweven. Zo krijg je een mooi en compleet inzicht in het verleden van William en Lucy. Dit is zeker van zeer grote toegevoegde waarde voor het verhaal. Daarnaast is het ook top dat het verhaal verteld wordt zowel vanuit het perspectief van Lucy als vanuit het oogpunt van William. Dit draagt bij tot meer diepgang en kleur.

Geschenk onder de boom is een zeer mooi en vertederend verhaal. De setting is compleet afgestemd op het genre en op de tijd van het jaar. Wat mij betreft had het boek dubbel zo dik mogen zijn, dat had ervoor gezorgd dat de verschillende gebeurtenissen iets meer aandacht kregen en niet rap rap de revue passeerden.

Het is een zalig boek voor de tijd van het jaar. Voorspelbaar, maar zo hoort het bij dit genre. Gewoon lekker weg zwijmelen met een warme tas chocomelk erbij. Ik geef dit boek 4 warme sterren.