Hamley en de draak

Woensdag, 6 april, 2022

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Karin Teirlynck

Het vierde avontuur van Hamley

[Recensie] Sandra J. Paul is een veelzijdig genre-overschrijdend auteur die vooral bekend staat om haar spannende jeugdboeken, paranormale young adult en psychologische thrillers. Sandra schrijft en publiceert ook Engelstalige boeken onder het pseudoniem Joanne Carlton. Zij is samen met haar partner Cathy de oprichter en eigenaar van Hamley Books. Daarnaast is zij ook de uitgever. (bron: Uitgeverij Hamley Books) Vorig jaar verscheen Hamley is jarig, het eerste deel in de Hamley-reeks voor lezertjes vanaf 7 jaar.

Hamley en de Draak is alweer het vierde deel in de serie rond het zwarte katje Hamley. Wie de vorige delen las weet dat Hamley een magische poes is. Dit konden we al ontdekken in Hamley op pompoenjacht. Zij kan namelijk mensen verstaan. Omdat Hamley – net als haar mama – alles kan verstaan hoort zij ook wat er op televisie gezegd wordt. Op die manier leert dit toch al leergierige katje een heleboel. Dit deelt ze met haar zusjes Lexi en Lilly, de twee honden Kamiel & Kasper en natuurlijk met B-Boy, haar grote poezenvriend die in de schuur woont.

Als er op een dag een vreemde kat in de keuken staat vindt Hamley haar maar ‘raar’. Ze heeft blauwe ogen en een gekke snoet. Het blijkt een Siamese poes. Ze heet Sunan en is samen met haar baasjes naast de deur komen wonen. Die baasjes – Lin, Wen en Meizi, hun dochtertje dat even oud is als Viola – komen kennismaken met Henry, Betty en Viola, de baasjes van Hamley. Hamley vindt het allemaal ontzettend leuk en luistert naar de verhalen over het Chinese nieuwjaar en de draken die daar dan ten tonele verschijnen. Als Hamley daarna met Viola naar bed gaat wordt ze na een tijdje wakker in een heel andere wereld. Droomt ze nu of is dit echt? En hoort ze B-Boy of toch niet? En is dat nu een drakenei? Zou haar wens om ooit eens een echte draak te zien uitkomen?

Met deze vierde op rij zet Sandra J. Paul weer een leuk, leerrijk kinderboek neer dat gelezen of voorgelezen kan worden. Geen moeilijke woorden en leerrijk omdat alles wat Hamley niet snapt uitgelegd wordt door mama-poes. De tekeningen en kattenpootjes doorheen het verhaal maken het aantrekkelijk voor jonge lezertjes of kinderen die niet graag lezen.

Dans Magazine

Ook Roos heeft zich weer verdiept in dit boek. Vooral de avonturen die kleine Hamley meemaakt vond ze grappig: het drakenei dat ging rollen, de spannende momenten met mama-draak en de verhalen over het Chinese nieuwjaar…

Hoewel ik denk dat Roos (10) voor deze serie al iets te oud is blijft Hamley boeien. Dat begint al bij de fluffy-cover en eens je begint te lezen zie je zo de avonturen van de kleine poes voor je ogen passeren. Wij kijken in ieder geval al uit naar Hamley in het pretpark & Hamley leert toveren. Wie weet wat voor avonturen ons nog te wachten staan samen met het magische zwarte katje?

Hamley en de Draak geven wij 3 sterren omdat we hem beiden – Roos en ik – net iets minder qua verhaal vonden dan zijn voorgangers.

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst