Hamley 3 - Hamley in de sneeuw

Maandag, 6 december, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Karin Teirlynck

Grappig en aangenaam geschreven

[Recensie] Sandra J. Paul is een jeugdboekenauteur van de Hamley-reeks en de spannende Kraaidorp-reeks. Naast auteur is zij ook een echte dierenvriend. Zij heeft verschillende katten, waaronder de zwarte kat Hamley.

Hamley – het magische poesje – heeft het toch maar getroffen. Samen met haar mama en haar zusjes Lexi en Lilly, de honden Kamiel en Kasper en niet te vergeten Henry, Betty en Viola, de baasjes van al de dieren, woont ze aan de rand van een bos. B-Boy, haar beste vriend woont in de stal achter het huis. In Hamley is jarig waren zij en B-Boy nog geen vriendjes. B-Boy was ronduit een gemene zwerfkat. Maar sinds ze op Halloweennacht – Hamley op pompoenjacht – samen op stap zijn geweest is hun band alleen maar hechter geworden.

Als er bij de familie weer het een en ander op til is begrijpt Hamley er eerst maar weinig van. Er wordt gekke muziek gedraaid die Henry blijkbaar helemaal niet leuk vindt. Iets met Kerstmis of zo? Daar bovenop sleuren ze ook nog eens een grote boom het huis in die ze versieren. Bomen horen toch buiten? En dan zegt B-Boy dat er sneeuw in de lucht hangt. Wat is dat nu weer? Leergierig als Hamley is wil ze daar alles over weten. En als ze Viola hoort vragen aan haar mama of ze een wens mag doen aan de Kerstman wil Hamley dit doen. Ja, een wens aan de kerstman.

Roos heeft genoten van dit derde deel in de Hamley-serie. Ze las het boek bijna in één ruk uit. Het snurken van de honden, Hamley die verschillende zotte toeren uithaalt, de illustraties die alles opsmukken… kortom, Roos was razend enthousiast!

Dit derde deel is grappig en aangenaam geschreven. Bijgevolg sluit het heel goed aan bij de doelgroep 7+, beginnende lezertjes. Met zijn korte hoofdstukken en aangepast lettertype leest dit boek dan ook vlotjes weg. Net als de vorige delen is ook dit boekje interactief. Door de vragen die Hamley steeds aan iedereen stelt geeft het kinderen stof tot nadenken. Daardoor leent het zich uitstekend om voor te lezen en kun je aan de hand daarvan een ‘groepsgesprekje’ starten met kleuters/beginnende lezertjes.

De lay-out is net als bij de vorige delen een streling voor het oog. Dit begint al bij de cover. Die ademt de sfeer van het verhaal uit en past helemaal bij de tijd van het jaar, de winter en de kerstperiode. Ook binnenin ontbreken de kattenpootjes en prachtige prenten niet. Gezien de reactie van Roos hierover, zijn deze zeker een meerwaarde. Bovendien is het verhaal erg beeldend geschreven. De avonturen van Hamley en co zie je dan ook zo voor je ogen gebeuren.

Roos en ik waren het helemaal eens dat dit voor ons het ‘beste’ Hamley-verhaal is tot nu toe. We kijken dan ook heel erg en vol verwachting uit naar deel vier. Voor nu geven wij 4,5 fonkelende sterren.

Een kleine tip die we jullie willen meegeven: lees de serie op volgorde. Hoewel ze apart te lezen zijn mis je toch de essentie

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst