Hamley is jarig

Maandag, 31 mei, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Karin Teirlynck

[Recensie$ Sandra J. Paul is een jeugdboekenauteur van de spannende Kraaidorp-reeks. Naast auteur is zij ook een echte dierenvriend. Zij heeft verschillende katten, waaronder de zwarte kat Hamley – jaja, die bestaat dus echt!

Het is een tijdje geleden dat Roos en ik samen nog eens een boek ter recensie lazen. Gezien Roos geen fervent lezer is (lees: je moet haar bijna pushen) wist ik bij het zien van Hamley is jarig dat het deze keer niet echt een probleem zou worden. De cover heeft een aaibaarheidsfactor om ‘u’ tegen te zeggen. Op slag ben je verliefd op die kleine Hamley met zijn groene oogjes.

In het huis van Henry, Betty en hun dochter Viola is het een vrolijke en gezellige (beesten)bende. Hamley woont er samen met haar mama en zusjes Lexi en Lilly. Kamiel en Kasper – twee asielhonden – hebben er ook hun plekje. Buiten lopen er kippen, konijnen, schapen en kleine pony’s. Hamley mag het allemaal aanschouwen vanachter het raam, want ze is te klein om buiten te gaan. Hamley begrijpt niet waarom ze nog niet buiten mag. Waarom iedereen wel en zij niet? Wat kan er nu mis gaan?

Als Viola jarig is snapt Hamley er niks van. Er komen heel veel gasten en er staat een grote taart met slagroom in de keuken. Volgens mama zou die naar melk smaken. Wat zou Hamley graag eens van die taart proeven! Helaas valt er geen stukje naast de bordjes. Hamley kan er niet van slapen en de volgende ochtend wil ze alles weten over de taart. Als een echte peuter-poes vraagt ze de oren van mama’s hoofd. Waar kun je die halen en waarom vieren wij onze verjaardagen niet? Als Henry die ochtend per ongeluk de deur laat openstaan, ziet Hamley haar kans. Hoppa, en weg is ze… het avontuur kan beginnen!

Hamley is jarig is het eerste deel uit een serie met de kleine zwarte poes in de hoofdrol. Het boek is erg aantrekkelijk voor kinderen, zowel de buiten als de binnenkant. Het verhaal wordt opgefleurd met mooie gekleurde illustraties – van Ann-Sophie Hollander – en kleine kattenpootafdrukken. De hoofdstukken zijn genummerd, hebben een titel en een ‘schaduw-poes’ bovenaan de bladzijde. Het lettertype is voor kinderen erg aangenaam lezen. Ook voor niet-graag-lezertjes is het allemaal erg aanlokkelijk! En dat is uiteindelijk de bedoeling van een kinderboek.

Sandra J.Paul is een bezige bij. Naast haar uitgeverij en het schrijven van thrillers, young adult, feelgood en fantasy heeft ze met Hamley nu ook een prachtig kinderboek neergezet. Buiten de avonturen van de kleine poes – die door kinderogen soms heel spannend zijn – is het ook nog eens een leerzaam boek. Door middel van het vraag- en antwoordspel van peuter-poes Hamley en mama- poes krijgen jonge kinderen al lezend respons op voor hen minder bekende dingen.

Roos vond het een kei leuk boek! Sommige stukjes in het verhaal vond ze triestig en naar het einde toe werd het zo super spannend dat ze het boek even moest wegleggen. De poezenpootjes vond ze dan weer schattig, net als de prentjes. Ze kijkt – net als ik – al vol verwachting uit naar Hamley op pompoenjacht, deel 2 in de reeks die in augustus verschijnt. Voor dit eerste deel geven we graag 4 sterren.

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst

Hamley zoekt de Kerstman