Vrijdag, 21 juni, 2019

Geschreven door: Vanessa Gerrits
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Goed uitgewerkte personages en spannende scènes

“And if death is the last appointment then we’re all just sitting in the waiting room. – Church, Fall Out Boy”

[Recensie] VIJF STUDENTEN. ZEVEN NIVEAUS. ÉÉN MISSIE

Cleo zit in het eerste studiejaar op een hogeschool en kan een bijbaantje goed gebruiken. Ze ziet de volgende advertentie, die haar genoeg geld zal kunnen opleveren om het studiejaar mee door te komen:

STUDENTENBIJBAAN VOLLEDIGE HERFSTVAKANTIE* Minimumloon/dag + € 2000 bonus.
18+, m/v, ervaring niet vereist.
Aanmelden bij dr. Giamotto t/m 13/10. Sollicitatietest vrij. 14/10, 8 u. – 16 u., D202.
(*incl. weekends)

Heaven

Het blijkt een baantje te zijn bij de docent Wereldreligie/Esoterische studies. Cleo is niet de enige die solliciteert. Er zijn veel gegadigden voor de goedbetaalde baan. De docent heeft een interessante sollicitatieprocedure bedacht voor de studenten. Om de baan te kunnen krijgen, dienen de sollicitanten een test te maken. De test is erg moeilijk en Cleo snapt sommige vragen niet goed. Eén vraag is echter interessant, namelijk de vraag of ze gelooft in leven na de dood. Haar antwoord op deze vraag intrigeert de professor en Cleo mag deelnemen aan een test de volgende dag. Tot haar haar grote vreugde wordt ze aangenomen, samen met vier andere studenten, een jongen en drie meisjes.

Het baantje is vreemder dan Cleo ooit had kunnen verwachten. Het is de bedoeling dat ze met de andere vier kandidaten Elena, de dochter van een steenrijke farmaceutica directeur, terughaalt uit het hiernamaals. Haar ziel om precies te zijn. Elena’s lichaam ligt in een cryo tank. De vijf tieners vinden het maar een bizarre en vreemde opdracht. Ze weten niet goed hoe ze moeten reageren als ze erachter komen dat dr. Giamotto serieus is over deze zaak.

Giamotto werkt voor een bedrijf dat heeft ontdekt hoe je het hiernamaals kunt betreden. Na enkele dagen voorbereiding vertrekken ze naar de Ardennen, waar ze zullen gaan samenwerken om Elena terug proberen te halen vanuit de dood. De opdracht blijkt gevaarlijker te zijn dan de studenten hadden verwacht. Nog voordat ze aan de missie beginnen worden ze al bedreigd. Maar door wie en welk motief zouden deze personen kunnen hebben?

Het verhaal begint intrigerend, zowel qua inhoud als opzet in de vorm van een transcriptie getuigenverklaring. De inhoud was mysterieus en pakte mij direct. Daarnaast was de eerste zin van hoofdstuk 1 ook ijzersterk. Ten eerste moest ik hardop lachen en ten tweede was ik direct geboeid door deze zin, ik moest gewoon weten wat er gebeurd was. Hashtag hiernamaals is aangename geschreven, het leest daardoor prettig en vlot. Vanaf het begin is het boeiend, je weet niet precies wat Cleo kan verwachten met deze baan. De personages zijn goed uitgewerkt, je krijgt een duidelijk beeld van hen. Er is een leuke klik tussen Cleo en Presley, de enige jongen die deelneemt aan de missie.

Het verhaal heeft een bijzondere opzet. Naast het verhaal zijn er met regelmaat “bewijsstukken” zoals getuigenverklaringen en e-mails te lezen. Dit houdt goed je aandacht vast tijdens het lezen. Je krijgt steeds meer puzzelstukjes over wat er nu eigenlijk gebeurd is. Door het eerste bewijsstuk, waarmee het boek begint, weet je dat het iets ergs is, maar wat? Deze stukken zorgen niet alleen voor extra spanning in het verhaal, maar geven af en toe ook een kleine blik in de toekomst, zonder te verklappen wat je als lezer precies te wachten staat.

De spanning in het verhaal zelf komt compleet onverwacht, ik was nog in de veronderstelling dat ik in de kennismakingsfase was, toen ik verrast werd door de schrijfster. Ze heeft een goed moment in het verhaal gekozen om de situatie compleet te veranderen en de personages (en mij) te verrassen. De avonturen in het hiernamaals zijn spannend en bizar. Wat heeft Vanessa Gerrits een enorme fantasie. Het hiernamaals is buitengewoon intrigerend en mysterieus, de schrijfster weet het overtuigend neer te zetten.

Vanessa Gerrits heeft ook duidelijk een goed gevoel voor humor, waardoor ik regelmatig met een glimlach op mijn gezicht aan het lezen was. “Het gedender werd steeds luider en het rennen op het spoor deed pijn aan mijn blote voeten. Had Exthreaven Inc. Geen sponsordeal met Nike kunnen regelen, of zo? Ik zou een moord doen voor een fatsoenlijk stel gympen.” (Pagina 121).

Hashtag Hiernamaals bevat goed uitgewerkte personages en spannende scènes. Mijn aandacht verslapte niet één keer tijdens het lezen. Er gebeuren zoveel geheimzinnige en spannende zaken dat ik nauwelijks kon stoppen met lezen.

Vanessa Gerrits heeft een ijzersterk verhaal geschreven. Het kent een fantastisch en razend spannend, maar vooral een niet alledaags, einde. Ik heb enorm genoten van dit spannende en originele boek. Ik kan het zeker aanraden. Ik geef Hashtag Hiernamaals graag 4,5 sterren.