Hell City, laatste halte

Dinsdag, 28 april, 2020

Geschreven door: Joanne Carlton
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een bijzonder boek dat mij echt geraakt heeft

[Recensie] De wereld waarin Allie ontwaakt, staat in brand. Ze is helemaal alleen. Ze heeft een vlaag van herinneringen van wat er daarvoor is gebeurd, deze vervagen echter naarmate de tijd verstrijkt. Haar overlevingsdrang is groot en ze blijft hoop houden, dat er een betere plek is waar ze naar toe kan. Als ze haar omgeving bekijkt, ziet ze sporen dat iemand anders aanwezig is geweest en ze besluit die persoon te zoeken. Het geeft haar een reden om de kamer waarin ze wakker werd, te verlaten.

Als Allie het gebouw verlaat, ziet ze een monster, het is gruwelijk en gigantisch. Het monster ziet haar ook. De verschijning maakt haar duidelijk hoe kwetsbaar ze is, ze heeft niets om zich mee te verdedigen. Het blijkt niet het enige monster te zijn die ze zal tegenkomen. Het is er slechts één van velen, waartegen ze zal moeten strijden om te overleven. Tot haar grote verrassing krijgt ze na enkele dagen onverwachte hulp: een gitzwarte labrador redt haar leven. Ze staat er ineens niet meer alleen voor. Ze heeft een bondgenoot gevonden in de afschuwelijke wereld waarin ze wakker is geworden.

Net als andere boeken van deze uitgeverij is ook Hell City prachtig om te zien. Wat een prachtige cover! Vanaf het eerste moment was ik er verliefd op. Toen ik ook nog de flaptekst had gelezen, was ik verkocht. Ook aan de binnenkant van het boek is veel aandacht geschonken. Er staan mooie afbeeldingen in.

Joanne Carlton trekt je vanaf het begin in het verhaal, het is zó spannend. Vanaf de eerste paar zinnen had de schrijfster mijn aandacht te pakken. Je weet niet meteen wat er aan de hand is, wel voel je direct het gevaar waarin Allie verkeert. De schrijfstijl is indringend en met regelmaat duister te noemen. Joanne Carlton maakt veel gebruik van bijvoeglijke naamwoorden die je een goed beeld geven van de situatie waarin Allie zich bevindt en van de gebeurtenissen.

Allie is een sterk en goed uitgewerkte personage. Je leeft intens met haar mee tijdens het lezen, ik vloog van de ene emotie naar de andere. Ook de monsters die Allie tijdens haar tocht tegenkomt, zijn goed neergezet. Alleen al door de omschrijving kun je je een duidelijk beeld van hen vormen. Het boek bevat daarnaast ook prachtige zwart-wit illustraties van de monsters.

Hell City is een bijzonder boek dat mij echt geraakt heeft, vooral het einde was indrukwekkend. Joanne Carlton heeft met Hell City wederom laten zien dat ze een fantastische schrijfster is, ze trekt de lezer mee in de bizarre, maar toch zo bijzondere wereld van Allie. Dit is een boek dat ik zeker nog eens zal herlezen. Het bevat een bijzondere onderliggende boodschap, die maakte dat ik even moest slikken toen ik het boek uit had.

Ik geef Hell City van Joanne Carlton graag 5 flonkerende sterren.