Het hotel op de rots

Woensdag, 23 juni, 2021

Geschreven door: Mel Hartman
Artikel door: Silke Wimme

De auteur kan zich goed inleven in de leefwereld van jongeren

[Recensie] Het hotel op de rots is de eerste jeugdroman van Mel Hartman, die we vooral kennen van fantasy verhalen. Gezien dit niet zo mijn genre is, is Het hotel op de rots voor mij een eerste kennismaking met het werk van deze auteur.

Toen ik het boek ontving voelde ik mij onmiddellijk een kind die zich in een snoepwinkel bevond. Met zorg was het ingepakt en er zat bovendien een bijbehorende hotelsleutel bij voor het rotshotel. Hoe leuk is dit! Ik kon niet wachten om het verhaal te beginnen lezen en was ook benieuwd naar wat er achter de deur van mijn hotelkamer nummer 20 zou verschuilen.

Wanneer Hella samen met haar familie op vakantie vertrekt met de auto, komen ze onderweg onverwacht terecht in een hevige storm. Het is niet mogelijk om verder te rijden en ze zijn genoodzaakt een tussenstop te maken. Gelukkig komen ze een hotel tegen. Door de storm zijn er nog enkele andere gezinnen gestrand in het hotel. Het lijkt een doodgewoon hotel op een rots te zijn, maar dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Plots verdwijnen alle ouders en blijven de kinderen verweesd achter. Ze beginnen een zoektocht om hun ouders terug te vinden, waarbij hun enkele harde confrontaties te wachten staan.

Met Het hotel op de rots heeft Mel Hartman een mooie jeugdroman geschreven. Op fantasierijke manier brengt ze het verhaal van Hella, haar broertje Serge, Willy, Andy en Maggy. De verschillende personages hebben elk hun karakteristieke kenmerken waardoor jonge lezers zich zullen herkennen in hen. Het boek krijgt bovendien een grappige toets via de leuke bijnamen die Hella aan de nevenpersonages geeft. Alle personages zijn mooi en met veel diepgang weergegeven. Je leert hen één voor één goed kennen. Handig is ook de namenlijst aan het begin van het boek.

De auteur kan zich goed inleven in de leefwereld van jongeren en schrijft met heldere, beeldende pen. Naast een nagelbijtend spannend verhaal, brengt het boek bovendien verschillende boodschappen. Zo worden thema’s als haten, verwensingen en pesten grondig onder de loep genomen. Hier zullen niet enkel de gevolgen aan bod, maar ook de oorzaken: waarom pest iemand anderen? Waarom haat men anderen? … Dit brengt voor mij het boek toch wel tot een hoger niveau! Pesten is bovendien en jammer genoeg nog steeds een actueel thema.

Hiernaast zal de auteur ook de angsten van jongeren in de schijnwerpers zetten. Van wat zijn ze bang? Voor ons volwassenen lijken deze angsten vaak onbenullig maar voor tieners die ermee geconfronteerd worden is het de hel.

Het boek zelf is een mooie uitgave met tekeningen van Shanna Paulissen, die het geheel compleet maakt, samen met de mooi bijbehorende hotel sleutel.

Hoewel Het hotel op de rots een jeugdboek is ben ik zeker dat ook volwassenen ervan zullen genieten, maar het blijft vooral een spannende jeugdroman. 4.5 sterren voor deze kanjer!

Het magische pad (10-12)