Kinderen van Orpheus 1 - Het lied van Ariane

Donderdag, 9 december, 2021

Geschreven door: Petra Doom
Artikel door: Severine Lefebre

Bombastische finale

[Recensie] Overal in Parijs klinkt er muziek. Vooral in het befaamde prestigieuze Conservatoire Eurydice. Ariane, de dochter van een bekende componiste, vraagt zich af of ze wel goed genoeg is hiervoor. Wanneer er een onbekende jongen overvallen wordt, voelt ze de behoefte om in te grijpen. Houdt dit verband met de melodie die ze elke nacht hoort in haar hoofd? De waarheid is onthutsend: er heerst een oeroud kwaad dat enkel kan worden bestreden met de Liederen van Kracht. Een groot gevaar dreigt in de straten van Parijs.

Met Het lied van Ariane heeft Petra Doom een ijzersterke Young Adult vol spanning, muziek en magie neergezet. Het is het eerste deel in de nieuwe Kinderen van Orpheus-reeks. De toon is met dit boek alvast gezet.

De cover valt meteen op door de ranken met bladeren en muzieknoten. Een waaier van muziek lijkt het wel, en diezelfde versiering vind je ook terug bij elk nieuw hoofdstuk. Het is dus duidelijk dat muziek centraal staat in het boek. En dit op een originele manier, ik las nog nooit eerder een boek waarin muziek gecombineerd werd met fantasy. En het is absoluut een schot in de roos. Zeker omdat het geheel ook nog eens zeer realistisch is uitgewerkt, met daarbij een interessante link naar de mythe rond Orpheus.

Het verhaal is boeiend vanaf het begin. Ook is er al snel de nodige spanning aanwezig, van zodra Ariane Colin aantreft in de steeg. Deze spanning blijft sindsdien rondsluimeren, met regelmatig enkele pieken op momenten vol met actie. Naar het einde toe krijgen we een bombastische finale en de verhaallijn is dan op haar hoogtepunt. Het fantastische plot is zo uitgewerkt dat we samen met Ariane steeds meer te weten komen over de Liederen van Kracht. En wat zij ermee te maken heeft. Door gebruik van meerdere plottwisten en onverwachte wendingen word je meer dan eens verrast.

Petra Doom heeft een erg aangename en begrijpelijke schrijfstijl. Het is duidelijk dat ze weet waarover ze schrijft, het boek ademt dan ook muziek uit. Ik kon sommige muziek die werd genoemd zelfs bijna horen. Het tintje magie maakt dat het verhaal erg intrigerend is en verslavend. Het leestempo ligt zeer hoog, maar tegelijk wil je niet dat het verhaal al te snel uit is. Ook intrigerend zijn de tekstjes die te vinden zijn bij het begin van sommige hoofdstukken. Deze geven ons een extra kijkje op de wetten en gebruiken achter de Liederen van Kracht.

De auteur heeft ook erg goed werk verricht wat de uitwerking van de personages betreft. Het draait hoofdzakelijk rond Ariane, die nog maar net in Parijs woont en erg onzeker is over haar muzikaal talent. Gaandeweg het verhaal zie je haar wel enorm evolueren, zeker naar het einde toe. Samen met Ariane komen we veel nieuwe verrassende dingen te weten, waarbij Ariane beetje bij beetje ontdekt wie ze is. Daarnaast hebben ook de andere personages, zoals Elena, Rafael, Lorcan en Colin elk hun eigen interessante karakter en rol in het verhaal. En net zoals bij goede muziek, zijn ook de conversaties en dialogen vol empathie en belevenis. Soms vol vuur, soms net heel timide.

Het boek eindigt super spannend en laat het vervolg van het verhaal open. Het is dus duidelijk dat het verhaal nog verder gaat, en dit slechts een rust is. En de verhaallijn kan nog alle kanten op, waardoor je niets liever wil dan direct verder lezen. Maar dat kan helaas nog niet. Daarvoor is het wachten op het tweede deel van Kinderen van Orpheus. Intussen blijft het eerste deel nog lang nazinderen bij mij.

Het is duidelijk, ik heb absoluut genoten van Het lied van Ariane. Al vanaf de eerste bladzijde zat ik helemaal in het verhaal. Het gezellige cafeetje Les Oreilles du Lièvre, het Eurydice, de Liederen van Kracht,… alles ademt muziek uit. En het magische element dat verweven zit in muziek heeft mij enorm verrast, in positieve zin. Echt knap hoe dit concept is uitgewerkt. Ik ben daarnaast zelf een echte muziekliefhebber en een muzikant in hart en ziel, en daardoor leefde ik echt mee met Ariane, met hoe ze twijfelde aan haarzelf en hoe ze zich uiteindelijk ontplooide. Ik kijk intussen al enorm uit naar het vervolg, maar dit eerste boek is alvast een echte tophit. Daarom geef ik Het lied van Ariane de volle vijf sterren!

De Kracht van Elena

Koninklijke magie

De schaduw van de sha