Kapitein Nemo in West

Vrijdag, 10 juni, 2022

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Saskia Imbert

Avontuurlijke en leerrijke comic

[Recensie] Wikipedia: Comic = Een comic is een stripverhaal op Amerikaanse wijze. Het grootste (maar niet enige) verschil met Europese strips is dat comics meestal verschijnen als lange, doorlopende series vervolgverhalen die periodiek verschijnen.

Deze hardcover in klein formaat bevat 6 leuke comics over Kapitein Nemo en zijn dochtertje Billy die samen een avontuurlijke reis in hun Protagonist, een varende auto, maken door West-Europa. Ieder verhaaltje wordt aangevuld met een pagina vol feiten over het land dat ze hebben bezocht. Leuk én leerzaam dus.

Vooraan in het boekje staat een kleine, maar zeer duidelijke kaart van West-Europa. Ook is er beknopte informatie over de landen die in dit boekje worden behandeld. Hoofdstad, munteenheid, taal,… Dit gaf mij meteen een nostalgisch gevoel. Aardrijkskunde was namelijk een van mijn lievelingsvakken tijdens mijn schoolperiode. De afbeeldingen bij de feitjes doen me ook terugdenken aan mijn eerste informatieve boeken. Eenvoudig, duidelijk, een tikkeltje leuk ouderwets.

Maar de nadruk ligt natuurlijk op de zes avontuurlijke reizen van Kapitein Nemo en Billy. De verhaallijn bestaat telkens uit 15 stripkadertjes. Op het Franse platteland wordt een heerlijke feestmaaltijd bij boer Alain overschaduwd door een levering van chemicaliën aan de Necro Fabriek. De Kapitein en zijn dochtertje komen in een penibele situatie, maar oude stokbroden en smerige fabriekswijn zorgen voor hun redding. Als lezer maak je zo dus kennis met één van de typische kenmerken van Frankrijk… het culinaire aspect. Op de pagina met de feiten kom je meer te weten over Napoleon Bonaparte, Jules Verne, gastronomie, de Eiffeltoren en de Franse revolutie.

Al de comics hebben hetzelfde stramien. Het duo komt telkens even in de problemen, maar ze zijn hun tegenstanders steeds te slim af. Eind goed, al goed. De stierengevechten in Spanje zijn misschien wel de aanzet tot een boeiend gesprek. In de Tower of London is er dan weer iets geheimzinnigs aan de hand met de kroonjuwelen, maar mogen Kapitein Nemo en Billy uiteindelijk wel op de thee bij de koningin. Vader en dochter komen ook terecht in het hoge noorden bij de Vikingen. En op de Oktoberfesten in München speelt zich een spannend biermysterie af. Kapitein Nemo en Billy bezoeken ook een Romeinse theatershow in Rome, waar pizza en scooters hen in de problemen brengen. Zoals gebruikelijk wordt ook deze comic afgesloten met een informatieve pagina. Waar denk jij aan bij Italië? Spaghetti, pizza, Venetië, Vaticaanstad, Julius Caesar, Leonardo da Vinci… Inderdaad!

De samenwerking tussen Tim Aarts van uitgeverij Peter Pan Comics en artiest Gwendy Delos Santos resulteert dus in een fijn klein boekje. Beknopt, duidelijk, grappig. Momenteel wordt er aan een volgend deel gewerkt, Kapitein Nemo in Noord-Amerika. En hopelijk wordt het uiteindelijk een mooie complete reeks, een heuse wereldreis.

Kapitein Nemo in West-Europa is gewoon een leuke eerste kennismaking met verschillende landen waarin Nemo en Billy toch de hoofdrol krijgen. Een leuk hebbeding dat ik graag 3 sterren geef.