Kerst op het eiland Skye

Vrijdag, 20 november, 2020

Geschreven door: Kirsty Ferry
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Kerstmis op meerdere manieren dan alleen het traditionele kerstfeest gevierd

[Recensie] Ivy McFarlane neemt ontslag bij haar baas en zeer goede vriend Zac Fallon die een goedlopende, kleine tearoom en een atelier heeft op het eiland Skye. Ze is van plan om naar Glastenbury te verhuizen om voor zichzelf een nieuw leven te beginnen en om haar eigen creatieve bedrijfje op te zetten, ze ontwerpt sieraden en verkoopt deze. Zac wil niet dat Ivy ontslag neemt, hij heeft gevoelens voor haar. Deze durft hij echter niet te uiten, omdat hij niet weet hoe Ivy daarop zou reageren en hij steunt haar omdat goede vrienden dat nou eenmaal doen. Acht maanden later is het bijna kerst en Zac mist Ivy steeds meer en niet alleen omdat hij een slechte vervangster heeft voor zijn tearoom. Zonder Ivy is het leven op Skye minder leuk geworden. Zac besluit om naar Glastenbury te gaan om Ivy met een bezoek te verrassen. Hij wil met zijn eigen ogen zien dat ze het goed voor elkaar heeft, dat ze gelukkig is, in de hoop dat hij op deze manier haar uit zijn hoofd kan krijgen en haar los kan laten.

Ondertussen voelt Ivy zich alleen in Glastenbury. Een nieuw leven opbouwen valt haar zwaarder dan ze had verwacht, ondanks de hulp van haar goede vriend Gideon. Ze denkt er aan dat hoe mooi Glastenbury ook is, het niet voelt als thuis, zoals het eiland Skye voelde.

Het verhaal leest lekker weg, het is een heerlijke feelgood over twee mensen die elkaar leuk vinden, maar te maken krijgen met diverse misverstanden waardoor ze hun gevoelens niet met elkaar durven te delen. Soms wilde ik ze het liefst door elkaar schudden en roepen: jullie vinden elkaar leuk, geef het nou gewoon toe! Soms maakten beide personages ook geen slimme beslissingen, waarbij ik mij afvroeg waarom ze het zichzelf zo moeilijk maken. Je voelt als lezer duidelijk de chemie tussen Zac en Ivy. Naast Zac en Ivy komen er enkele bijzondere personages in het verhaal voor, zoals de heerlijk maffe Angel en de duistere Morgana. Ik heb gezien dat over Angel en haar zussen al eerder boeken in het Engels zijn verschenen, Zac komt hierin ook voor. Ik hoop dan ook dat de uitgeverij besluit deze boeken ook te vertalen. Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van de zussen en dan met name Angel, omdat zij in dit boek zo een leuke rol heeft en een bijzonder persoon is.

In Kerst op het eiland Skye wordt Kerstmis op meerdere manieren dan alleen het traditionele kerstfeest gevierd, zoals de winterzonnewende, ik vond het erg boeiend om hierover te lezen. Ik wist niet dat er zoveel verschillende tradities zijn. Wat ik verder persoonlijk erg leuk vond, waren de diverse verwijzingen naar het boek Wuthering Heigths van Emily Brontë, je krijgt op deze manier meer inzicht in het karakter van Zac. Je hoeft het boek van Emily Brontë daarvoor niet te hebben gelezen, de schrijfster Kirsty Ferry legt duidelijk uit wat ze met de verwijzingen bedoelt.

Heaven

Kerst op het eiland Skye is een heerlijk romantisch verhaal dat mij vooral op het eind een echt kerstgevoel gaf. Ik geeft het graag 3,5 sterren.

Holly's kerstgeheim