King deel 3 - Achter gesloten deuren

Donderdag, 21 november, 2019

Geschreven door: Olivia Lewis
Artikel door: Patrice van Trigt

Tenenkrommend en spannend!

[Recensie] In dit derde deel rondom de familie King pakken we het verhaal op, precies waar het voorgaande deel is geëindigd. Het boek begint met een terugblik op de eerste twee delen en een toelichting met betrekking tot de belangrijkste personages. Ondanks deze informatie is het niet aan te raden met dit derde deel te beginnen als je de eerste twee delen niet hebt gelezen. Je doet de serie tekort wanneer je dat zou doen. Het verhaal is gewoon te interessant om nu pas in te springen. Daarbij mis je essentiële informatie om alles naar waarde te kunnen plaatsen.

SPOILER: In de voorgaande delen hebben we uitvoerig kennis gemaakt met Luci, Benjamin en Joshua King. Ondanks dat ze alles hebben wat hun hartje begeert is het huwelijk van Ben en Luci niet meer wat het is geweest. Naar de buitenwereld toe lijkt er niets aan de hand en zie je een succesvol stel met twee prachtige kinderen. Doordat Ben veel afwezig was zijn de twee uit elkaar gegroeid. Nadat Josh, de jongere broer van Ben, in huis is gekomen is dat alleen maar verergerd. De aandacht die Luci van Ben niet kreeg, kreeg ze namelijk wel van Joshua. Een emotionele periode waarin eerst werd ontkend wat er speelde ontwikkelde een stiekeme affaire zich tot een liefdesrelatie. Dit leidde tot een pittige confrontatie tussen de drie waar de spanningen hoog opliepen. Toch is er ondanks alles respect en liefde voor elkaar, ze proberen met z’n drietjes tot een oplossing te komen. Ben neemt zijn verlies maar speelt geen open kaart en Joshua weet dat. Maar er is meer aan de hand in de familie King waardoor de boel op scherp komt te staan. Joshua ontdekt een goed bewaard geheim en dat slaat de grond onder zijn voeten weg. Hij weet maar op een manier te reageren en dat is vluchten.

In dit derde deel zijn Ben en Luci in alle staten. Onzekerheid en angst vieren hoogtij want ze hebben al ruim een week niets van Joshua vernomen, hij lijkt van de aardbodem verdwenen. Wanneer hij zich uiteindelijk dan toch meldt is er opluchting maar zijn er ook zorgen en boosheid. Wat als Luci en Joshua ooit op problemen stuiten, vertrekt hij dan ook? Ondanks haar liefde voor hem krijgt het vertrouwen wel een deuk. Vertrouwen speelt sowieso een grote rol in dit deel en dat wordt menigmaal op de proef gesteld. Maar ondanks dat gaan ze wel voor elkaar door het vuur. Kom niet aan de broers of Luci want dan heb je een probleem. En het vuur wordt ze flink aan de schenen gelegd in dit deel.

Achter gesloten deuren is een new adult waar de vonken vanaf vliegen. Zowel qua verhaal als op erotisch vlak. Het verhaal is wederom een mix van spanning, sensatie en sexyness, een heerlijk boek! Olivia Lewis weet me nu voor de derde keer volledig voor zich te winnen. De King mannen zijn krachtig en mysterieus, Luci is een heetgebakerde tante die hunkert naar liefde en een sterke arm om haar schouders. Er is verdriet omdat het met Ben niet is geworden wat ze had gehoopt, er is hoop omdat Joshua haar dit wel kan geven. In goed overleg lukt het gedrieën hun situatie te overzien. Maar hoe gaat de buitenwacht hierop reageren en hoe gaan ze dit in praktijk brengen? Omdat ze zoveel met elkaar hebben meegemaakt is het allemaal veel complexer dan je op het eerste oog denkt.

De familie King is doordrongen van schone schijn, geheimen, verzwegen trauma’s en veel oud zeer. Die combinatie geeft dit verhaal meerdere lagen en gaat daardoor verder dan een ‘gewone’ new adult. Natuurlijk liegen de erotische scenes er niet om, maar ze zijn wederom functioneel voor het verhaal en daardoor ook mooi. Het taalgebruik van Olivia Lewis is gedoseerd maar met vlagen wel pittig. Waar ruzie is merk je dat, waar stomende scenes zijn idem. Lewis past zich per situatie aan en dat is knap. Vaak is het zo dat erotiek uitnodigt om ordinair te worden, daar is hier geen sprake van. Maar nogmaals, deze scenes laten verder niet veel aan de verbeelding over.

Dat een nieuw adult ook spannend kan zijn merken we ook nu weer. Het impulsieve gedrag van Luci en Joshua kan zowel heftig als komisch zijn, dat ligt aan de situatie. Er waren scenes waar ik vreselijk om moest lachen, vooral tegen het eind waar Luci Joshua voor de gek houdt in de badkamer. Lewis is heel goed in het beeldend beschrijven van haar personages en gebeurtenissen. Ze doet dat dusdanig waardoor je echt een hekel of juist sympathie voor bepaalde mensen krijgt. De overeenkomsten en verschillen tussen bepaalde karakters versterken het verhaal, zoals de opvliegende aard van Luci en Joshua. De gelatenheid van Ben brengt vaak rust maar het vermoeden dat hier in het laatste deel verandering in gaat komen is groot.

Achter gesloten deuren belicht vooral het familieverhaal en geeft een goed beeld over de jeugd van de broers en hun afkomst. Het verklaart veel over de houding en het gedrag van Ben en Joshua maar ook over hun sterke onderlinge band en vergevingsgezindheid. Die verhaallijn is heel sterk. Er staan na het lezen van dit boek nog wat lijntjes open, er zijn behoorlijk wat vragen waarop we hopelijk in het slotdeel antwoorden krijgen.

Het allerergste is dat Lewis afsluit met een thrillerwaardige cliffhanger… tenenkrommend en spannend! Dit vraagt om deel vier, en heel snel graag! 4 sterren voor de 3e King.

King 1 - Spelen met vuur

King deel 3 - Achter gesloten deuren