Koning van het Sintelwoud

Vrijdag, 2 april, 2021

Geschreven door: Jen Minkman
Artikel door: Patrice van Trigt

Een modern sprookje met klassieke kenmerken

[Recensie] Een boek van deze auteur staat altijd garant voor iets origineels, verrassends en nieuw. Jen Minkman is van vele markten thuis en schrijft waanzinnig mooie verhalen. Haar schrijfstijl is vloeiend, mooi en spreekt vooral je verbeelding aan. Haar laatste nieuwe boek is een young adult en heeft de intrigerende titel Koning van het Sintelwoud meegekregen.

Begin maart is deze mooie hardcover verschenen bij Hamley Books. Zoals altijd zijn hun boeken prachtig vormgegeven en is de uitvoering van hoge kwaliteit. Ook nu is dat niet anders en dat mag best een keer worden gezegd. Alleen de cover zou al vijf sterren verdienen. Echt heel mooi.

Maar het is: don’t judge a book by it’s cover. Dus laten we het eens over het verhaal zelf hebben. De proloog vertelt over de keuze die Sorsha, een jonge moeder, jaren geleden maakte. Als dochter van de tsaar ging ze gebukt onder de druk, verplichtingen en tradities. Iets dat ze niet meer wilde. Sorsha was liever arm, vrij en gelukkig dan veroordeeld tot de gouden kooi. Ondanks dat Sorsha de legendes voorbij het Seriskalye-gebergte van horen zeggen kende, nam ze het onbekende voor lief. In de hoop dat het dorpje Soemrak, aan de rand van het donkere woud, haar een veilig nieuw thuis zou bieden liet ze het oude leven achter zich. Wat ze echter niet kon verwachten is dat ze tijdens haar vlucht een bijzonder verzoek zou krijgen.

Bijna zeventien jaar later, aan de vooravond van het festival van Zwartzon, verandert het leventje van Sorsha en haar dochters Vasilisa en Morana. Ze weten al jaren dat Morana is beloofd als bruid aan Kral Jarilo, de koning van het elfen- en geestenrijk, om hiermee de wedergeboorte van het Sintelwoud te verzekeren. Morana is voorbestemd hierin een allesbepalende rol te spelen. Nu het bijna zover is heeft vooral Vasilisa er veel moeite mee om afscheid te moeten nemen van haar tweelingzusje.

Alwetende woudgeesten, magie, legendes en mysterie doen met meteen denken aan een verhaal in de sfeer van Lord of The Rings. Het verhaal van Perun en Veles, de twee strijdende oppergoden die staan voor orde en chaos, ligt ten grondslag aan dit verhaal en vertelt over de oorsprong van Jarilo en de lentegodin. Dit alles doet aan als een soort van Russisch sprookje. Het verhaal is geschikt voor alle leeftijden maar is voor de jongere lezers toch wel pittig. De vele namen, ontwikkelingen en achterliggende verhaallijnen zorgen dat je wel moet opletten. Vooral wat betreft de levensdraden, een prachtige symboliek overigens, moet je even bij de les blijven.

De hoofdpersonages zijn stuk voor stuk innemend, je voelt aan alles dat er geen greintje kwaad in dit verhaal zit. Ondanks het mysterieuze en duistere dat wordt opgeworpen is het geen eng of té spannend boek. Wel is het mooi, heel mooi. Vanaf het moment dat je in het Sintelwoud bent, zie je de meest spectaculaire dingen gebeuren. Het woud komt explosief en kleurrijk tot leven, en je snapt ineens wat er zich afspeelt. Behalve een mooi liefdesverhaal is ook de achterliggende boodschap t.a.v. de klimaatcrisis me ook niet ontgaan. Dat we zuinig moeten zijn op de natuur en het tij moeten keren, dat orde en chaos best samen kunnen mits er goede afspraken worden gemaakt. Dit alles is verstopt in een prachtige vertelling waarin je met een knipoog sterke -vrouwelijke- rolmodellen uit sprookjes (b.v. Doornroosje, Sneeuwwitje, Rapunzel en Brave) zult ontmoeten.

Koning van het Sintelwoud is een modern sprookje met klassieke kenmerken. Ik vond het mooi, lief en een fascinerend verhaal om te mogen lezen. Vooral wanneer je nagaat dat ik niet zoveel heb met fantasy en sprookjes. Het is de opvallende, dromerige verteltrant van Jen Minkman die me opnieuw meevoert in haar prachtige sfeerschetsen, de levendige decors en kleurrijke personages. Ik geef heel graag vier dikke sterren voor dit prachtige avontuur.

Sterrenjager

Koning van het Sintelwoud

Mijn hart van ijs