Liefde in Milaan trilogie

Zondag, 24 januari, 2021

Geschreven door: Saskia M.N. Oudshoorn
Artikel door: Liliën LP

[Recensie] Ik was erg blij toen ik namens Perfecte Buren mee mocht doen aan de blogtour van de serie ‘Liefde in Milaan’ van Saskia M.N. Oudshoorn, gepubliceerd door Uitgeverij Zomer & Keuning. Van een klein vogeltje heb ik gehoord dat dit niet alleen mijn eerste blogtour is, maar ook die van Oudshoorn zelf. Deze recensie betreft de volledige trilogie, te weten: Toeval bestaat niet; Loes, Luca & Liz en Casa dell’Amore.

Saskia M.N. Oudshoorn, niet te verwarren met de andere schrijfster Saskia Oudshoorn, heeft al een paar titels op haar naam staan die ik met veel plezier heb gelezen. Oudshoorn is werkzaam in het bedrijfsleven en is tevens gemeenteraadslid. Waar zij de tijd vandaan haalt om o.a. Zie je mij?, Op eenzame hoogte en Recept voor geluk en haar nieuwe Liefde in Milaan-serie te schrijven, weet ik niet. De recensie van haar thriller Dubbele agenda lees je hier.

Van de covers van de drie delen word ik blij. Mooie kleuren waarop de laars van Italië, een Vespa en andere typische Italiaanse dingen zijn afgebeeld. Een paar pagina’s verder in Toeval bestaat niet en ik ben aangenaam verrast. Jouw nederige recensent die een fervente boekenwurm is, wordt genoemd. Ik ben in mijn nopjes, maar dit lief gebaar zal niet mijn objectiviteit beïnvloeden. Ik zal niet elk boek apart beoordelen, maar de gehele trilogie in z’n geheel. Het verhaal begint na de coronacrisis. Emiel en Anneloes zelf hebben de crisis overleefd, maar hun relatie niet. Anneloes, Loes voor vrienden, wordt hun huis uit gezet en gaat wonen in een flatgebouw, dat geringschattend ‘De Echtscheidingsflat’ wordt genoemd. Door de crisis blijft Loes met een enorme restschuld zitten. Haar baantje bij een reclamebureau betaalt niet voldoende om de schuld te betalen, dus neemt ze een weekendbaantje aan bij de plaatselijke snackbar. Het werk daar is misschien wel leuk als je net zestien bent en je je rijk waant met die paar tientjes loon, maar niet als een volwassen vrouw. Het moge duidelijk zijn dat Loes’ leven nogal veranderd is en niet ten goede. Haar vriendinnengroep vindt dat Loes zich nu moet vermannen en regelt een Tinderdate voor haar.

Ik genoot enorm van de scène waarin Loes door de kapper onder handen wordt genomen. Een ander door wie je haren worden gewassen, de hoofdhuid gemasseerd en krullers erin gezet worden. Dat klinkt nu als een onbereikbare droom. Wie daarna een date à la het programma ‘First dates’ verwacht, komt bedrogen uit. Geen gekke Henkie van het platteland, maar de stijlvolle Gianluca is haar date van die avond. Hij klinkt fantastisch, bijna te goed om waar te zijn, dus vraag je je wel af hoe zo’n prachtige vent nog single is. Maar Luca werkt heel hard en is daarom door zijn vrienden op Tinder gezet. Dit maakt bijna dat ik mezelf op Tinder wil plaatsen. Maar niet heus. Na een geweldige date besluiten de twee voor een vervolgdate te gaan. Een weekendje Milaan!

Romantisch of waanzin? Loes maakt kennis met de chique Constance, de assistent van Luca. De kattige Constance heeft haar zinnen op Luca gezet en maakt Loes duidelijk dat Luca te hoog gegrepen is voor haar. Ondanks haar bedenkingen en twijfels geniet Loes van haar tijd met Luca. Ze maakt kennis met zijn broertje. ‘’Ciao, bella,’ zegt hij tegen mij en hij lacht zijn prachtige regelmatige gebit bloot. […] I’m Leonardo. Or Leo. That is what Luca calls me.’ pag. 69 (Toeval bestaat niet – deel 1)

Waar Toeval bestaat niet vanuit Anneloes’ oogpunt wordt beschreven, wisselt het vertelperspectief tussen Loes en Luca in Loes, Luca & Liz. Hierdoor krijg je een intieme kijk in Luca’s leven en weet je wat hij belangrijk vindt in het leven. Waar Loes eerst leuk was, begon ik me op een gegeven moment aan haar te irriteren. Het is begrijpelijk dat Loes in het begin een tikkeltje onzeker is, nadat ze Emiel ook verkeerd had beoordeeld en uiteindelijk door hem werd gedumpt. Zeker ook omdat ze weet dat Luca zielsveel van Liz heeft gehouden, zijn overleden vrouw. Maar haar onzekerheid nam een groot deel van haar gedachten in beslag en daardoor van het verhaal. Ik wilde genieten van de romance tussen haar en Luca, maar ze maakte het me (én hem) wel erg moeilijk. ‘’Je laat je eigenwaarde toch niet van een man afhangen, he? […] Je bent een grote meid. Het enige wat je moet doen is zorgen dat je zelf gelukkig wordt. Pas dan kun je iemand anders gelukkig maken.Kan ik dat?’ Pag 83. (Loes, Luca & Liz – deel 2)

Het lijkt erop dat Loes dat wel kan. Ze besluit met hem mee te gaan naar een dorpje nabij Milaan waar Luca een soort B&B wil opstarten. Het is niet makkelijk om de boel te renoveren. Gelukkig is het geen trieste boel zoals het programma waarin mensen emigreren zonder dat ze zelfs de taal spreken en helemaal van niks weten. Maar dan komt ze erachter dat zij niet de enige vrouw is in Luca’s leven. Waarom heeft hij weer contact met zijn jeugdliefde en fotomodel Gina? De gedachte van Gina is weer genoeg om haar onzekerheden te doen ontploffen. En dan ziet ze een appje van Gina aan Luca. ‘Volgens mij stond er zoiets van dat ze blij is Luca weer in haar leven te hebben en dat ze op een dag samen kunnen zijn. Samen kunnen zijn?’ pag. 81 (Casa dell’Amore – deel 3)

Oudshoorn heeft een leuke, goede feelgood geschreven over Loes en Luca. Je raakt erg betrokken bij ze en hoopt op een happily ever after. Oké, eigenlijk dacht ik dat als Loes hem niet wilde, ik Luca echt wel zou willen overnemen. Het verhaal zit goed in elkaar en de drie boeken verbinden het verhaal prima. De criticus in mij vond wel dat het redactieteam beter op de spelling had moeten opletten – er zitten wat foutjes in – , maar niet zodanig veel dat ze irritant waren. De vrijscènes zijn mooi beschreven, helemaal niet porno-achtig, maar kunnen toch voor sommigen te erotisch zijn. Ikzelf vond ze juist mooi en teder beschreven. Oudshoorn kan tevreden aan haar volgende roman of thriller beginnen. Ze is in beide genres thuis en schrijft vermakelijk. Ik heb genoten van de verhalen en weet zeker dat je er ook zo over zult denken. De Liefde in Milaan- serie is beschikbaar als e-book en audioboek. Voor het geheel geef ik de trilogie een mooie 4 sterren.