Luna: Het volk van de Jaguar

Maandag, 4 april, 2022

Geschreven door: Lies Vervloet
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

‘Een bijzondere band tussen mens en natuur’

Luna vlucht naar het Amazonewoud, ze vaart als verstekeling mee aan boord van een schip. Ze voelt zich schuldig na alle gebeurtenissen en hoopt dat ze in het Amazonewoud tot rust kan komen en om haar krachten beter te leren kennen en sterker te worden, zodat ze wraak kan nemen. De reis verloopt echter moeizamer dan verwacht en Luna heeft het zwaar. De aankomst in het Amazonewoud valt haar erg tegen, naïef als dat ze is had ze verwacht direct in de jungle terecht te kunnen komen, niet in een enorme stad vol mensenmassa’s en vuiligheid. Ze is hier niet op voorbereid en heeft veel tegenspoed totdat ze plotseling hulp krijgt van een onbekende jongen. Los van het feit dat ze niet anders kan dan zijn hulp aanvaarden, heeft ze tegelijkertijd op een of andere manier het gevoel dat ze hem kan vertrouwen, al snapt ze niet goed waarom hij haar helpt. Zijn naam is Wayra en hij neemt haar mee naar zijn dorp diep in de jungle, naar het Volk van de Jaguar waartoe hij behoort. Het is een volk dat vervlochten is met de natuur. Luna komt erachter dat er vreemde zaken gaande zijn in het dorp en de jungle, zaken die ze absoluut niet had verwacht en die gevaarlijk zijn.

Het verhaal begint in de proloog al goed onheilspellend. Je voelt dat Luna het niet makkelijk zal krijgen en dat blijkt een understatement te zijn. Niets verloopt zoals Luna het van te voren had bedacht. Lies Vervloet weet dit gegeven goed vast te houden gedurende het hele verhaal. Er waren met regelmaat momenten dat ik net als Luna erg verrast werd door zowel gebeurtenissen als personages die ik niet zag aankomen. Daarnaast waren er ook enkele aanwijzingen, waarvan ik direct doorhad hoe het zat, maar dit deed niets af aan het verhaal. De schrijfster weet zo de spanning goed vast te houden. Verder heeft de schrijfster een aangename schrijfstijl, met veel bijvoeglijke naamwoorden, waardoor je gedachten een goed beeld kunnen vormen van bijvoorbeeld de bruisende, dichtbevolkte stad en de prachtige jungle.

Lies Vervloet laat het personage Luna in de eerste hoofdstukken kort terugblikken op de gebeurtenissen uit het eerste deel van de serie Luna: Schaduw van de maan . Dit is behulpzaam, je zit direct weer in het verhaal en het is gelijk weer spannend. Zo had ik het erg te doen met Luna. Ze is erg in de war door de voorafgaande gebeurtenissen en heeft tijd nodig alles een plekje te geven. De groei die haar personage doormaakt in het verhaal is bewonderenswaardig.

Het verhaal bevat een aantal geheimzinnige gebeurtenissen, deze benadrukken goed hoe anders Luna is dan andere mensen door haar krachten. Het Amazonewoud is voor haar zo een andere omgeving dan ze normaalgesproken gewend is, het is interessant om te lezen hoe ze ermee omgaat.

Lies Vervloet neemt je in ook in dit tweede deel van deze spannende young adult met bovennatuurlijk elementen weer mee op een heerlijk spannend avontuur. De schrijfster gaat naast nieuwe belevenissen ook dieper in op de gebeurtenissen uit het eerste deel en als lezer zie je bepaalde zaken in een ander daglicht. Ook de band tussen natuur en mens wordt wederom op een mooie manier beschreven.

In het nawoord lees je dat Lies Vervloet goed bekend is met het Amazonewoud en er een grote liefde voor heeft, deze zie je terug in het verhaal. Ik ben dan ook erg benieuwd naar hoe het verder zal gaan in het volgende deel. Ik heb erg genoten van Luna: Het Volk van de Jaguar en geef het graag 4 sterren.

Luna, Het Volk van de Jaguar

Luna, Schaduw van de Maan