Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde

Maandag, 27 mei, 2019

Geschreven door: Michelle Marly
Artikel door: Patrice van Trigt

Dit boek is puur genieten

[Recensie] Het is 1919 wanneer Gabrielle ‘Coco’ Chanel het nieuws krijgt dat de liefde van haar leven is verongelukt. Arthur ‘Boy’ Capel en Coco waren tien jaar samen. Coco is in Parijs en omstreken een bekend modeontwerpster en geniet van haar beginnend succes en rijkdom. Maar wat stelt dit voor zonder het te kunnen delen met Boy? Het verlies van haar geliefde breekt haar bijna. Dankzij vriendin Misia ziet ze in dat ze haar verdriet uiteindelijk ook kan omzetten in het verwezenlijken van de dromen die ze samen met Boy had. Het idee een eigen geur te ontwikkelen en deze exclusief bij haar klanten aan te bieden was immers al geboren. Nu ze Boy kwijt is kan ze alleen dat ene nog voor hem doen. Hun liefde vertalen naar iets wezenlijks, een eerbetoon aan Boy.

Een meisje van eenvoudig komaf, dat opgroeide bij de nonnen en dromen had over een ander leven. Dromen over een carrière als ontwerpster, het maken van kledij met klasse, bestemd voor de rijken in Parijs. Het verhaal van Coco Chanel laat zien dat dromen ook kunnen uitkomen maar dat haar leven niet altijd over rozen ging. Succesvol enerzijds, ongelukkig anderzijds. Deze roman met waargebeurde feiten is gebaseerd op het leven van een icoon.

Dit verhaal beslaat een kort deel uit het leven van Coco waarin haar grootste ommekeer plaatsvond, zowel persoonlijk als zakelijk. Het een is onlosmakelijk verbonden met het ander. Vanaf het moment dat Boy verongelukt lopen we een aantal jaren met haar mee en krijg je een kijkje in haar leven. Het verdriet, de vriendschappen, de afgunst, het succes, alles passeert de revue. Je komt bekende namen tegen uit de wereld van kunst, muziek, mode en politiek. Denk aan Picasso, Stravinsky, François Coty, Dimitri Pavlovitsj Romanov, José en Misia Sert. Je leest over haar invloeden op het Ballet Russe, de high society en op de mannen in haar leven. De onmogelijke liefdes en liaisons die zowel vreugde als verdriet brachten.

Het snobistische Parijs van destijds laat zien wat klassenjustitie en vooroordelen doen met de meest getalenteerde mensen. Dat komt wel even binnen. Dit zo te lezen maakt dat je anders kijkt naar Maison Chanel. Want Coco was dan wel klein, tenger en van eenvoudige komaf: ze wist heel goed wat ze wilde en deed alles om dat te bereiken. Intussen werd ze geplaagd door een zware last uit haar verleden en daarmee in het reine komen vroeg veel van haar. Alles dat aan de basis ligt van de meest bekende geur ter wereld is feitelijk gebaseerd op pure emoties. De intense zoektocht naar de ultieme, sensuele geur die ze voor ogen had leidt terug naar de Italiaanse Medici’s die op zoek waren naar een tinctuur voor de eeuwige jeugd en een exclusief cadeau voor het Russisch koningshuis. Dit stukje geschiedenis is meer dan interessant en zeer zeker geen droge kost. De auteur heeft dit mooi in balans weten te verwoorden.

Michelle Marly groeide zelf op in de wereld van de haute couture en heeft een voorliefde voor mode, geschiedenis en Chanel No5. En dat merk je. Het boek is in een mooie verhaalvorm gegoten en het leest bijzonder aangenaam. Er lopen een aantal verhaallijnen door het boek die stuk voor stuk interessant zijn om te lezen. Of het nu gaat om de ontwikkeling van No5 of haar liefdesleven, het is allemaal fascinerend en zorgt voor een compleet, wellicht ietwat geromantiseerd beeld van het leven dat Coco leefde. Op de achtergrond de stad Parijs, haar thuishonk, maar ook Venetië en Zuid Frankrijk. Met oog voor detail heeft Marly fictie- en non fictie met elkaar gecombineerd. Dit klassieke verhaal zou erg goed tot zijn recht komen als film óf documentaire.

Dit boek is puur genieten. De Boheemse sfeer in combinatie met de aristocratie komt goed uit de verf, het zorgt voor de nodige tumult die je met weinig moeite zo voor ogen ziet. Het enige minpuntje aan dit boek is de hoeveelheid namen en gebeurtenissen, vooral gezien de korte tijdsperiode waarin alles zich afspeelt. Het aantal personages is haast ontelbaar en het benoemen van nagenoeg iedereen die voorbij komt haalt de snelheid uit het verhaal. In het nawoord kun je overigens lezen over een aantal van deze personages die een rol hebben gespeeld en hoe het hen en Coco verder in werkelijkheid is vergaan.

Mademoiselle Coco en het parfum van de liefde verdient een groot leespubliek en krijgt van mij vier welriekende sterren.