Marlies 1 - De filmster en de journaliste

Dinsdag, 8 juni, 2021

Geschreven door: Ria Maes
Artikel door: Liliën LP

Het verhaal leest vlot en is luchtig geschreven

[Recensie] Ria Maes is in Vlaanderen geen onbekende. Ze begon op haar negentiende als freelance journalist voor allerlei tijdschriften te werken. Ze heeft al zeker 40 delen geschreven in de ‘De dagboeken van Sara’- serie. Samen met Aron Wade heeft ze aan thrillers en YA gewerkt. Het is de bedoeling dat ‘Marlies’ een nieuwe serie wordt.

De cover van ‘Marlies nr.1: De filmster en de journaliste’ ziet er uit als een magazine cover. Niet vreemd aangezien het verhaal over een journaliste genaamd Tess gaat die voor het blad ‘Marlies’ werkt.

Tess droomde van een carrière als actrice. Maar tijdens haar toelatingsexamen drama blokkeerde ze volledig en nu werkt de jonge moeder als journaliste voor ‘Marlies’. Ze krijgt haar grote kans als ze dé Nicole Kidman kan interviewen. Dit interview moet de toekomst van het blad veilig stellen. Het zou geen feelgood zijn als alles op rolletjes zou lopen.

Samen met haar baas, Stephanie, wier vader het blad bezit, bedenkt Tess een manier om het interview voor het voortbestaan van het tijdschrift te kunnen gebruiken. Stephanie’s broer is succesvol met zijn blad over auto’s en dreigt de boel over te nemen als ‘Marlies’ niet meegaat met de tijd en meer abonnees aantrekt. Omdat Stephanie zich niet sterk genoeg voelt om haar medewerkers aan te spreken, presenteert Tess de voorstellen ter verbetering als haar eigen ideeën en dit valt niet goed bij haar collega’s.

Archeologie Magazine

Terwijl Tess zich staande probeert te houden, vinden haar moeder en haar man dat ze moet stoppen met werken of in ieder geval parttime moet gaan werken. Dit zou ten goede komen van de opvoeding van hun tweejarig zoontje en ook zou ze voor gezinsuitbreiding kunnen zorgen. Iedereen praat tegen haar, niet met haar en al helemaal niemand vraagt wat zij wil. Op zich vond ik Tess wel een sympathiek type, maar ik kon niet tegen haar makheid. Ze komt niet voor zichzelf op. Een irritante gewoonte is dat als iemand tegen/met haar praat, ze niet op het gesprek let en zelf scenario’s bedenkt van hoe het gesprek zou verlopen. Als lezer wist ik dat er op dat moment iets belangrijk gebeurde, maar dankzij Tess’ hersenspinsels kwam je daar te laat achter.

Met ‘Marlies nr.1’ heeft Ria Maes de basis gecreëerd voor een nieuwe serie. Het verhaal leest vlot en is luchtig geschreven. Drie sterren voor dit eerste deel.

Meester Dood

In de schaduw van de meester