"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Mystanica

Dinsdag, 21 juni, 2022

Geschreven door: Dianne Arentsen
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Jouw keuzes bepalen het avontuur

[Recensie] Nevel wordt wakker in een kamer met drie stalen deuren. Op elke deur is een ander symbool geschilderd. Ze draagt aan haar rechterhand een handschoen met een scherm dat het getal 50 aangeeft. Tot haar schrik kan ze zich niets herinneren. Ze gaat op onderzoek uit en vindt een briefje. Daarop staat dat ze Nevel heet en dat ze zich niet ongerust hoeft te maken. Haar herinneringen zijn gestolen. Er staat verder dat ze zich in de stad Mystanica bevindt. Alles in Mystanica bestaat uit energie en heeft energie nodig om te kunnen werken of bestaan. Deze energie wordt gewonnen uit mist. Het getal 50 op haar handschoen is de hoeveelheid nevelenergie die zij tot haar beschikking heeft om te gebruiken. Nevel komt erachter dat ze iets op het spoor was vlak voordat haar herinneringen werden gestolen. Tijdens haar zoektocht naar wat er is gebeurd ontmoet Nevel diverse mensen en wezens, zoals bijvoorbeeld de jongen Maze en Pluisje, een soort vleermuis. Af en toe heeft ze herinneringen aan de mensen/wezens die ze ontmoet, andere keren niet. Ze weet niet wie ze kan vertrouwen.

In de proloog word je al direct in het verhaal getrokken. Je wordt als lezer persoonlijk aangesproken door twee mannen en zij stellen zich aan je voor en verwelkomen je in Mystanica. Wat volgt is een inleiding over wat je als lezer te doen staat en hoe je actief deelneemt aan dit verhaal. Jouw keuzes bepalen de voortgang van het verhaal en het lot van de personages. In de ruimte waarin Nevel wakker wordt zijn drie deuren om de kamer te verlaten. Elke deur heeft een andere rune: de rune van Rook, de rune van Staal en de rune van Kennis. Dat is het moment waarop jij als lezer je eerste keuze maakt voor Nevel en dus voor de rest van het verloop van het verhaal. Ik heb gekozen voor de rune van Kennis. Het verhaal loopt dan verder met het feit dat Nevel op de deur van je keuze opent en ik kreeg vervolgens de opdracht verder te lezen vanaf hoofdstuk 4.

Door deze keuzemogelijkheden is Mystanica is een dik boek geworden, het heeft bijna 600 pagina’s. Je leest deze pagina’s echter niet allemaal, maar steeds alleen de delen die volgen op de keus die je hebt gemaakt. Het leuke van Mystanica is dat je het boek dus meerdere keren kunt lezen en het avontuur steeds op een andere manier kunt beleven door een andere keus te maken.

Mystanica is een fantasy verhaal met sciencefiction- en steampunkelementen. Dianne Arentsen heeft met de stad Mystanica iets bijzonders neergezet. Het is een stad vol technische uitvindingen, zoals robots, zwevende lantaarns en vliegende schijven die taxines worden genoemd. Al deze voorwerpen maken gebruik van de energie die uit de mist vrijkomt. In de lucht zweven ook polichines, de ordebewakers van de stad.

Boekenkrant

Ik vind het knap hoe Dianne Arentsen het voor elkaar heeft gekregen dat alles klopt, welke keus je ook maakt. Wat moet dit ongelofelijk veel werk en gepuzzel voor haar zijn geweest om dit voor elkaar te krijgen. Ik leefde helemaal mee met Nevel, als lezer ben je natuurlijk uiteindelijk door jouw keuze verantwoordelijk voor welk avontuur zij gaat beleven. Het voelt als een spel. Nadat ik het verhaal had gelezen met als beginpunt de rune Kennis, ben ik opnieuw begonnen en heb een andere rune gekozen om zo een andere richting van het verhaal uit te proberen. Ik zou zo graag nog veel meer willen zeggen over het verhaal, maar dan geef ik teveel spoilers weg. Het enige dat ik kan zeggen is: dit is een boek dat je echt gelezen moet hebben, of je nu een tiener bent of een volwassene. Het heeft een goed plot, het is spannend en de personages zijn goed uitgewerkt. Mystanica is echt een bijzonder boek en ik geef het dan ook 5 dikke, welverdiende sterren.

Eerder verschenen op Perfecte Buren