Nachtmerriewedstrijd

Dinsdag, 10 mei, 2022

Geschreven door: Ellis Van Steen
Artikel door: Ingrid den Oudsten

Een griezelig spannend debuut

[Recensie] Ellis van Steen is een groot fan van de boeken van Paul van Loon. De boeken De Griezelbus en de Familie RIP zorgden ervoor dat zij begonnen is met het schrijven van griezelverhalen. Eerder bracht zij het fantasyboek Abdij van de nacht uit. Nachtmerriewedstrijd is haar debuut als auteur van jeugdboeken.

De twaalfjarige Liroy speelt bij het lokale basketbalteam, de WereWolfs under twelve. Hij is de beste van het team, mede doordat hij als enige zo hoog kan springen dat het hem lukt om te dunken. Liroy woont samen met zijn moeder en zijn drie jaar oudere broer Giovanni, die door iedereen Gio wordt genoemd. Hij heeft ook een vader, maar die is bijna nooit thuis omdat hij professioneel basketballer is. En professioneel basketballer worden is ook Liroys grote droom.

Na een gewonnen wedstrijd loopt hij in het donker naar huis als hij in een slecht verlichte steeg een griezelige man tegenkomt. Hij heeft gele ogen; ogen die hij al eerder in het donker heeft gezien. Hij probeert van deze man weg te lopen, maar de man vertelt Liroy dat hij Len Toullon is. En dat is een hele bekende naam, want Len is de coach en trainer van het beste junioren basketbalteam van Europa: The Warriors of the Dark under fourteen. Len wil Liroy heel graag in zijn team en ook Liroy heeft daar oren naar. Zijn grootste droom lijkt uit te komen, maar de prijs die hij daarvoor moet betalen is erg hoog.

Zoals je gewend bent van Hamley Books is het weer een prachtig ogend hardcover boek. De voorkant toont een basketballende jongen en een weerwolf op de achtergrond. De binnenkant van de cover toont wederom een weerwolf en een volle maan. De afbeelding van de volle maan komt aan het begin van ieder hoofdstuk terug. Ook de (weer)wolven komen in het boek terug; Liroy basketbalt bij de WereWolfs die geleid worden door coach Wolvega.

Trouw

In het verhaal speelt basketbal een hoofdrol en voor de niet-basketballende lezers is voorin een woordenlijst met basketbaltermen opgenomen. Daarnaast gaat het boek over de transformatie die alle tieners doormaken en waar ze zich geen raad mee weten. En die van Liroy is nog net een beetje heftiger dan die van zijn leeftijdgenoten. De personages van Liroy en Gio zijn goed uitgewerkt. Niet alleen jij leert ze beter kennen, maar de broers komen ook nader tot elkaar. De relatie tussen de twee broers is herkenbaar voor iedereen die ook een broer(tje) of zus(je) heeft.

Het verhaal kent een prettige schrijfstijl en met de korte hoofdstukken vlieg je door het boek heen. Het is zo spannend en griezelig dat je wilt weten wat er gaat gebeuren en hoe de nachtmerriewedstrijd zal verlopen. En ik kan me zomaar voorstellen dat dit niet het enige boek is dat zal verschijnen over Liroy en Gio…. Ik waardeer het boek met 4 sterren.