Night Thinker 2

Woensdag, 11 maart, 2020

Geschreven door: Luna Van Roosen
Artikel door: Jeannie Bertens

Een mooie afsluiting van een tweeluik

[Recensie] Luna van Roosen (1999) is een jonge auteur die haar grote passie schrijven combineert met haar studies. Night Thinker is haar tweede boek en het vervolg op Day Dreamer.

In Day Dreamer hebben we kennis gemaakt met Lora, de hoofdpersoon uit dit eigentijdse sprookje. Lora is in het eerste boek in een mysterieus kasteel beland en doet zich daar voor als een keukenhulpje. Ze kan geen contact meer maken met de buitenwereld. Dat geldt ook voor haar stiefzusje Amaryllis (Bella) en haar hondje Henry die in hetzelfde kasteel vertoeven. In Day Dreamer is het verhaal nog luchtig van aard, er zijn balavonden met mooie jurken en wilde ritten te paard met Bobby, een geheimzinnige jongen.

Night Thinker is wat donkerder gekleurd. Lora hoort vreemde stemmetjes in haar hoofd, soms spreken ze de waarheid, maar soms leiden ze haar ook naar het gevaar. Iets of iemand wil Lora uit de weg hebben, maar wat of wie? Op het kasteel schijnt een geheimzinnige vloek te liggen en Bobby speelt daarbij blijkbaar een heel belangrijke rol. Een goede of een slechte rol?

In sprookjes is alles mogelijk en Luna van Roosen maakt daarvan dankbaar gebruik. In een wervelend tempo neemt ze ons mee in een onmogelijk verhaal, maar niets is onmogelijk toch? Een tovenaar, vampiers, giftige appels, betoverde prinsen, kikkers die wakker gekust moeten worden, wolven; ja, alles is mogelijk in de wereld van Luna van Roosen. Lora verzucht op enig moment: ‘Dit sprookjeskasteel is een vermomd spookhuis. De wonderlijke dagdroom blijkt een vleesgeworden nachtmerrie en de sprookjesprins blijkt de bloeddorstige vampier. En ik zit hier vast….’ Day Dreamer is dan overgegaan in Night Thinker.

Soms lijkt Lora’s fantasie met haar op de loop te gaan en zijn ogenschijnlijke enge gebeurtenissen makkelijk te verklaren en helemaal niet eng. Soms lijken dingen eenvoudig, maar verkeert Lora ineens in gevaar. Het moment erop lijkt ze het gevaar weer achter zich te laten en strijden twee jongens om haar aandacht. Toch zit er een rode draad in het verhaal en wordt er naar een ontknoping toegewerkt. Een ontknoping die alles in zich heeft van een modern sprookje.

Op de cover zien we een mysterieuze jonge man, het is donker buiten, de hemel is bezaaid met sterren en er dwarrelen rode rozenblaadjes. Het laat een van de scènes uit het boek zien.

Leuk om mee te dromen met de auteur in haar verhaal! Night Thinker is een mooie afsluiting van een tweeluik geworden en is als boek evenwichtiger dan Day Dreamer. Luna van Roosen schrijft makkelijk en hanteert een uitgebreide woordenschat. De vormgeving van het boek is prachtig, de hoofdstukken beginnen allemaal met symbolische tekeningen.

De titel Night Thinker slaat op Lora, die nu de meeste avonturen in de nachten beleeft en die voortdurend door haar gedachten, stemmetjes, geleefd wordt. Vier sterren voor een aantrekkelijk boek.