Blogtour 'Ontmoeting in het kunstcafe'

Vrijdag, 1 mei, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Perfecte Buren

Jo vindt het heerlijk om in het Kunstcafé te werken en ze kan goed opschieten met haar bazen Lucy en Richard die er tevens de eigenaren van zijn. Het café is een mix van Richards culinaire talenten en van Lucy’s artistieke. Het is een aangename plek waar je kunt eten en ook cadeaus en beeldende kunst kopen.

Jo wordt tijdens haar werk gebeld door St. Michaelschool, er zijn problemen met haar zoon. De schoolleiding wil niet aan de telefoon zeggen waar het over gaat en daarom voelt Jo zich genoodzaakt vrij te nemen en naar school te fietsen. Onderweg heeft ze een aanrijding waarbij ook Ed betrokken is. Jo herkent hem van het Kunstcafé waar hij regelmatig langskomt. Ze vindt hem echt het type man dat maar naar een vrouw hoeft te glimlachen om haar te overwinnen. Ze heeft dan ook geen hoge pet van hem op, toch laat ook hij haar niet onberoerd. Ed herkent haar echter ook tot haar verbazing. Jo was hem al eerder opgevallen en hij vindt haar een mooie en aantrekkelijke vrouw.

Na de aanrijding leren ze elkaar beter kennen en komt Jo erachter dat Ed serieuzer is dan ze had verwacht. Jo is al een tijdje gescheiden en samen met haar zoon Liam van vier jaar redt zij zich prima. Ze heeft de indruk dat Ed zorgeloos en een charmeur is en daar heeft Jo geen behoefte aan. Haar voorkeur gaat uit naar een man die verantwoordelijk en betrouwbaar is, mocht ze ooit weer willen daten. Langzamerhand begint ze echter gevoelens voor hem te krijgen.

Jo is erg op zichzelf en terughoudend naar anderen. De schrijfster laat af en toe doorschemeren dat er iets in Jo’s verleden moet zijn gebeurd wat daar een reden voor is.. Jo komt uit Londen en is verbaasd over de vriendelijkheid van de bewoners van het dorp in Zuid-Wales. Ze heeft haar oude leven achter zich gelaten en is van plan een nieuw bestaan op te bouwen in Zuid-Wales. Jo is echter niet de enige met geheimen. Ook Ed is anders dan een eerste indruk doet vermoeden, hij heeft al heel wat meegemaakt in zijn leven en dit heeft hem gevormd tot de persoon die hij nu is.

Wat een heerlijke feelgood is dit boek. Ik heb erg genoten van hoe Jo en Ed met elkaar omgaan. Vooral in het begin vlak na de aanrijding moest ik erg lachen, ze kibbelen veel en zijn goed aan elkaar gewaagd. Jo heeft geen hoge pet op van Ed en ziet hem vooral als een charmeur. Ed daarentegen is behoorlijk onder de indruk van Jo als ze elkaar ontmoeten na een ongeluk.

Sue McDonagh heeft een pakkende schrijfstijl en vertelt het verhaal met veel humor. Sommige situaties waarin Ed en Jo zich bevinden zijn ronduit hilarisch. De twee hoofdpersonages zijn erg leuk en goed neergezet. Je voelt vanaf het begin de spanning die tussen hen hangt. Daarnaast heeft het boek ook een serieuzere kant, dit staat echter het feelgood gevoel niet in de weg. Het zorgt er juist voor dat het verhaal meer inhoud krijgt. Ik vond het einde helaas wat te snel gaan qua gebeurtenissen, het voelt wat gehaast aan. De schrijfster had dit wat meer kunnen uitwerken.

Jo en Ed komen ook voor in het vorig boek van Sue McDonagh, Zomer in het Kunstcafé. Daar is Lucy het hoofdpersonage en maak je al kort kennis met Jo en Ed. Ik vond Ed daar al erg sympathiek, maar na het lezen van dit boek had ik toch wel een kleine crush.

De schrijfster heeft met Ontmoeting in Kunstcafé een heerlijke feelgood roman geschreven. Ik heb erg genoten van het boek en geef het graag 4 sterren.

Jeanine