Onze Eerste Zomer Samen

Maandag, 31 mei, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Sanne Jakobs

Wat was het moeilijk om dit boek aan de kant te leggen

[Recensie] Daniël heeft geluk als hij vanuit Engeland op de laatste vlucht naar Hemelen kan stappen. Zijn vader ligt op sterven en hij moet zo snel mogelijk terug naar huis. Wanneer hij op het vliegveld in Hemelen aankomt, wil hij bij Mila een auto huren. Vanwege het noodweer kan Mila hem echter geen auto meer meegeven. Ze heeft zo met hem te doen dat ze hem een lift naar het ziekenhuis waar zijn vader ligt, aanbiedt. Het loopt echter helemaal mis wanneer ze een ongeluk krijgen. Daniël is buiten bewustzijn en Mila gaat hulp halen. Ze wil naar Dominic, die niet ver van de plaats van het ongeluk met een groep mensen in een afgesloten gemeenschap woont. Maar voordat zij naar hem toe kan gaan, is hij al bij hen. Hij kon voelen dat ze zijn hulp nodig had. Wanneer Daniël bijkomt, merkt hij dat er iets niet klopt aan Dominic en de gemeenschap. Kan hij samen met Mila ontsnappen voor het te laat is?

Wat was het moeilijk om dit boek aan de kant te leggen. Ik vloog er doorheen. Binnen een dag had ik het uit. Er zit een heel goed tempo in, de zinnen zijn duidelijk, de hoofdstukken overzichtelijk en eindigen allemaal met een cliffhanger. Als lezer word je helemaal in het verhaal getrokken. Aan alles voel je dat er iets niet klopt aan Dominic en zijn gemeenschap, de NOVA.

De personages van Mila en Daniël zijn goed neergezet. Redelijk snel in het verhaal weet je wie ze zijn, hoe ze elkaar kennen en wat hun verleden is. Hierdoor kan je je als lezer helemaal focussen op het verhaal en heb je geen vragen meer over de personages.

De spanning wordt goed opgebouwd en is constant aanwezig. Vanaf het moment dat het ongeluk gebeurt, voel je dat er iets gaat gebeuren en dat gevoel gaat niet meer weg. Tot aan de laatste bladzijde weet Paul je aandacht vast te houden. Dit zorgt er ook voor dat je het boek eigenlijk niet weg wilt leggen.

De schrijfstijl is heel prettig. Het is in begrijpelijke taal geschreven. De hoofdstukken zijn ook niet al te lang. Het wordt uit verschillende perspectieven verteld. Dit zorgt ervoor dat er veel afwisseling en dynamiek in het verhaal zit.

Ik had graag nog iets meer over de NOVA willen lezen, een verhaallijn vanuit het perspectief van iemand die er al langer woont wellicht. Het doel van Dominic en de NOVA blijft nu een beetje vaag. Ik kreeg het gevoel dat hetgeen Dominic deed, niet zijn hoofddoel was maar meer een handeling uit nood. Ik kan hier helaas niet dieper op ingaan omdat ik anders alles al zou weggeven.

Dit was mijn eerste boek van Sandra J. Paul. Ik heb veel goede dingen over haar gehoord, dus ik was heel benieuwd hiernaar. Echter, op basis van de flaptekst had ik dit boek zelf nooit uitgekozen. Ik werd niet echt getriggerd om te gaan lezen. Het kwam zelfs een beetje saai op mij over. Gelukkig heeft Paul het tegendeel bewezen en heeft ze er een nieuwe fan bij!

Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan met Mila, Daniël en alle andere die bij NOVA hebben gewoond. Als er een deel 2 komt, ben ik van de partij. Behalve het puntje dat ik graag wat meer over de NOVA had willen lezen, heb ik niets negatiefs te melden over dit boek. Dit boek krijgt van mij daarom 4,5 sterren. Reminder: dit jaar komt het boek exclusief uit bij Standaard Boekhandel!!

Een kerst vol muziek

Alles wat je maar wenst

Hamley zoekt de Kerstman