Overstekers 3 - Koninklijke magie

Maandag, 18 januari, 2021

Geschreven door: Petra Doom
Artikel door: Jeannie Bertens

[Recensie] Petra Doom is een Belgische schrijfster, ze heeft kunst- en cultuurwetenschappen gestudeerd. (Urban) fantasy en young adult zijn haar favoriete genres om in te schrijven. Naast schrijven geeft ze workshops over de symbolen in mythologische verhalen en sprookjes en de betekenis ervan.

Haar Overstekers trilogie bestaat uit: Overstekers 1 – Een kracht ontwaakt (Uitgeverij Lannoo, 2017); Overstekers 2 – De schaduw van de sha (Uitgeverij Lannoo, 2018) en Overstekers 3 – Koninklijke magie (Uitgeverij Hamley Books, 2020).

Hoewel het mogelijk is om dit derde deel, Koninklijke magie, los te lezen, is dit niet aan te raden. Veel gebeurtenissen uit dit derde deel hebben hun oorsprong in de eerste twee delen. In dit derde deel komen de lijnen bijeen en blijkt hoe ongelofelijk knap de auteur de trilogie heeft opgezet. Alle vragen die je als lezer nog hebt na het lezen van de eerste delen, worden op een geloofwaardige manier beantwoord.

In deel 1 – Een kracht ontwaakt, leren we de hoofdpersoon Mirabel kennen. Mirabel is eigenlijk een prinses uit Aeterna, ze is de jongste dochter van de Eeuwige Koningin. Kinderen van de Koningin worden geboren met een magisch potentieel dat niet voor dat van haar onderdoet. Tijdens de puberteit Ontwaakt dat potentieel en laat de magie zich voor het eerst voelen. Wanneer er een nieuwe zoon of dochter wordt geboren, volgt de Transformatie van de oudere broer of zus korte tijd later. Kinderen van de Koningin gebruiken hun hele magische potentieel om zichzelf te herscheppen tot een nieuw wezen en de eerste generatie van een nieuwe soort te creëren. Zo zijn de vele soorten op Aeterna en andere werelden ontstaan. Deze werelden staan in contact met elkaar via de Portalen. Mirabel is vijf jaar geleden via een Portaal naar de mensenwereld overgestoken en is vastbesloten nooit meer naar Aeterna terug te keren. Ze woont in Westpoort in een mooi huis met een pluktuin. Er zijn meer Overstekers in Westpoort, faunen, wachters, ifrieten, ze hebben zich allemaal aangepast aan de mensen en leven ongemerkt tussen de mensen. Mirabel heeft haar eigen bedrijfje samen met vriendin Terya en verdient als bemiddelaar ook een aardig centje. Wanneer er een moord wordt gepleegd in Westpoort wordt haar hulp ingeroepen. Maar het is geen eenvoudige moord, dat blijkt al snel en er staan heel veel belangen op het spel, zowel voor mensen als voor Overstekers!

In deel 2 – De schaduw van de sha, blijkt de moord uit deel 1 nog maar het topje van de ijsberg te zijn. Mirabel ontdekt dat Westpoort wordt bedreigd door een grote samenzwering. Die samenzwering heeft ook met de magische Portalen naar Aeterna te maken. Mirabel moet zelfs een beroep doen op krachten die ze eerder heeft afgezworen om Westpoort te behoeden voor een fataal lot. Tegelijkertijd is haar zus Brumi op bezoek, ze smeekt Mirabel om mee naar Aeterna te gaan, het gaat niet goed met de Eeuwige Koningin en ze wil Mirabel graag zien. Maar Mirabel heeft het te druk om naar Aeterna te gaan, ze stelt haar vertrek steeds uit.

In deel 3 – Koninklijke magie, kan ze dat vertrek niet langer meer uitstellen. Ze vertrekt samen met Ris, een faun en Ronban, een daimon, naar Aeterna. Dat gaat echter niet zomaar zonder slag of stoot, ze worden volop tegengewerkt hierin maar door wie en waarom? In Aeterna wordt het haar duidelijk dat er veel meer aan de hand is dan ze oorspronkelijk dacht. Haar zus Brumi is spoorloos verdwenen. Haar oom Helios, die de zaken van de Koningin waarneemt, denkt dat Brumi dood is. Mirabel gelooft hem niet en gaat op onderzoek uit. Een spannend verhaal ontwikkelt zich waarin Mirabel zich ontpopt tot een echte heldin. Van het onzekere meisje dat opgroeide in het paleis en nooit Ontwaakte, tot de bemiddelaar in Westpoort en uiteindelijk tot de troonpretendent die Aeterna en de omringende werelden moet redden met koninklijke magie.

De auteur heeft een wereld geschapen, Aeterna, waarin magie een hoofdrol speelt. Mirabel is het jongste kind van de Koningin, in haar puberteit zou haar magie moeten Ontwaken. Dat is echter nooit gebeurd. Mirabel is min of meer opgevoed door Brumi, haar oudere zus. Vijf jaar geleden is Mirabel, na een paar incidenten, gevlucht naar de mensenwereld. Ze moet accepteren dat ze geen magie heeft, daardoor niet onsterfelijk is maar een mens. Dan kan ze net zo goed in de mensenwereld leven. Maar dat is niet zo simpel voor Mirabel. Op Aeterna heeft ze een paar onvergeeflijke fouten gemaakt en het lukt haar niet om die achter zich te laten. In dit derde deel keert ze terug naar Aeterna, gehard door haar ervaringen, geleerd van haar fouten en geleid door liefde, liefde voor haar zus Brumi die spoorloos verdwenen is. Mirabel, de meest onwaarschijnlijke kandidaat voor een heldenrol, vervult hem met verve!

Koninklijke magie is een volwaardig slot van een mooie trilogie met Mirabel in de hoofdrol. Mirabel is onzeker, maakt fouten, is emotioneel, kortom is in eerste instantie een gewone jonge vrouw. Haar enige talent is bemiddelen. Eigenlijk komt ze er heel karig af in vergelijking met haar oudere broers en zussen maar Mirabel weet er wat van te maken en hoe! Het resultaat is een prachtig verhaal vervat in drie lijvige delen. Fantasy dat naar meer smaakt! Ik denk dat we nog veel van deze auteur zullen horen. De plot is prima opgebouwd, de drie delen zijn consistent in deze opbouw. Haar schrijfstijl is vlot en trekt je het verhaal in.

Omdat er voor de lezer een heel nieuwe wereld moet ontstaan, wordt er veel tijd en aandacht besteed aan het beschrijven ervan. Dat haalt, zeker in het begin, wat vaart uit het verhaal. Daarom is het ook goed om de delen op volgorde te lezen, dan ben je al meer gewend aan de soorten Overstekers en hun talenten. Ik heb er in ieder geval van genoten en kijk uit naar meer avonturen van deze veelbelovende auteur. Vier sterren voor Koninklijke magie.

De Kracht van Elena

Kinderen van Orpheus 1 - Het lied van Ariane

Koninklijke magie