Paniek

Vrijdag, 24 september, 2021

Geschreven door: Sandra J. Paul
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Wachten op de dood is geen optie

[Recensie] Tijdens het bekijken van een tentoonstelling in het Kasteel van Riel hoort Willem plotseling buiten veel kabaal en harde knallen. Hij krijgt er een naar gevoel bij en zijn vermoedens dat het geweerschoten zijn worden even later bevestigd als hij ziet dat er buiten doden liggen. Ze zitten midden in een aanslag. Hij en vijf andere gasten zijn in staat een schuilplaats te vinden in een kleine ruimte op de zolderverdieping van het kasteel. Daarna kunnen zij alleen maar afwachten of ze door de daders gevonden zullen worden of niet. Er is helaas geen bereik in het kasteel, waardoor er geen mogelijkheid is om via de mobiele telefoon hulp in te roepen. Willem is tot zijn verbazing kalmer dan verwacht. Samen opeengepakt in de kleine ruimte staat het groepje, waaronder twee jonge kinderen, doodsangsten uit voor wat er kan gaan gebeuren. Zullen zij sterven of worden ze op tijd gered? Ze weten dat de daders zijn nog in het pand aanwezig zijn en op zoek naar mogelijke slachtoffers.

Paniek is een boek dat geschreven is via een bijzonder concept. Het verhaal bestaat uit twee delen. Je leest één deel vanuit het perspectief van Willem, die tot zijn grote schrik betrokken raakt bij een aanslag. Het tweede deel lees je vanuit het perspectief van een ander personage en kom je nog meer te weten over de daadwerkelijke toedracht van de aanslag. Het fascinerende is dat je in feite twee verschillende, spannende verhalen leest, vanuit twee perspectieven, die daarna ook nog eens samen een compleet verhaal vormen. Ik vond het een hele bijzondere leeservaring. De schrijfster heeft al eerder een boek geschreven met een ongebruikelijk concept, namelijk Mijn waarheid.

Vanaf het eerste moment zit je midden in het verhaal, midden in de aanslag. Er is geen opbouw van te voren. Daarna krijg je stukje bij beetje steeds meer te weten over wat er aan de hand is en waarom. Bepaalde scènes zijn zo beeldend geschreven dat ik bijna het angstzweet rook. Ook de personages zijn goed beschreven. Door geheimen die bepaalde personages met zich meedragen krijgt het verhaal diepgang. Ik had erg te doen met een aantal van hen, de auteur weet de angst en gruwelen van de aanslag zeer goed te beschrijven.

En dan die ontknoping! Ik had niet zien aankomen wat de reden van de aanslag was. Sandra J. Paul doet het weer, zij heeft mij weer heerlijk verrast met dit zeer spannende boek en ik geef Paniek graag 5 sterren.

Archeologie Magazine

Jeanine

Een kerst vol muziek