Sahana

Vrijdag, 4 juni, 2021

Geschreven door: Ruby Coene
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Weet waarvoor je vecht

[Recensie] Na de Laatste Oorlog is de wereld veranderd. De Europese Unie bestaat niet meer, het zijn nu de Huizen die onder leiding van de Grote Families en de Regenten de macht hebben in Nieuw-Europa. De mensheid leeft ondergronds vanwege de straling die ontstaan is tijdens de oorlog. Via tunnels staan de zeven Huizen, bestaande uit Groot-Brittannië, Spanje, Noorwegen, Zweden, Denemarken, België en Nederland met elkaar in verbinding.

Nyah is lid van het Berenhuis. Tijdens haar werk voor haar Familie ziet Nyah bij toeval via een beeldscherm gruwelijke beelden van de buitenwereld. Tot haar schrik zijn het dezelfde beelden van bebloede velden die ze al jaren in haar dromen ziet. Er zijn veel lijken te zien en ze vraagt zich af of dit is wat straling doet met mensen. Vanwege deze nachtmerries slikt zij slaappillen om ze te onderdrukken. Nyah besluit de pillen een nacht over te slaan om de beelden op het scherm te kunnen vergelijken met de dingen die zij in haar dromen ziet. Na haar volgende nachtmerrie weet Nyah dat het geen toeval kan zijn dat de beelden van de buitenwereld en haar dromen over hetzelfde gaan. Het wakkert haar nieuwsgierigheid aan wat er aan de hand is. Zij kan dit echter niet zomaar vragen aan iemand. Mensen die voor een Familie werken worden onderdrukt. De onuitgesproken woorden van Nyahs vader zijn helder: je weet nooit wie er meeluistert. Je kunt niet zeggen wat je wilt, je mag niet voor je mening uitkomen zonder dat dit gevolgen heeft. Er zijn werkkampen voor als mensen zich niet aan de regels houden. Een dergelijk kamp is een doodsvonnis aangezien je lange dagen in de buitenlucht werkt terwijl je bent blootgesteld aan de straling.

Nyah wordt volkomen onverwacht door een Regent meegenomen naar het Leeuwenhuis. Ze krijgt niet eens kans om afscheid te nemen van haar ouders. Ze verwacht dat het om een koppeling gaat. Werkers uit de verschillende Huizen worden rond hun achttiende levensjaar aan elkaar gekoppeld met de bedoeling een gezin te stichten. Haar lot is echter anders dan zij verwacht. Tot haar schrik wordt Nyah met meisjes van andere Huizen aan de erfgenaam van het Leeuwenhuis gegeven om voor nageslacht te zorgen. In het nieuwe Huis komt Nyah erachter dat veel zaken anders zijn dan haar altijd verteld is, er spelen zaken waarvan het gewone volk geen weet heeft.

Het is een angstaanjagende wereld waarin Nyah leeft. Het zou zomaar onze eigen toekomst kunnen zijn. Via de lessen die Nyah volgt, leer je hoe Nieuw-Europa, de Grote Staat waar de zeven Huizen regeren, is ontstaan door de Laatste Oorlog en hoe deze Oorlog tot stand is gekomen. Er zijn grote ongelijkheden tussen het gewone volk en de Families en Regenten van de Huizen, de kloof tussen beiden is enorm. Het belang van gehoorzaamheid en het tegemoetkomen aan de behoeften van de Grote Families en de Regenten is het belangrijkste dat er is in het leven van de werkers. De ouders van Nyah hebben haar echter geleerd dat zij ook zich moet waarderen en op zichzelf moet vertrouwen. De schrijfster heeft dan ook met Nyah een zeer krachtig personage neergezet. Vooral de Familie van het Leeuwenhuis is hard en meedogenloos. Nyah krijgt het daar hard te verduren. Ik kreeg tijdens het lezen veel respect voor Nyah hoe zij zich staande weet te houden. Ondanks alles wat ze te verduren krijgt, blijft Nyah het gevoel van hoop houden.

Heaven

In het Leeuwenhuis hoort Nyah voor het eerst over een plaats met de naam Sahana en dat dit een veilige plek zou kunnen zijn voor haar. Deze informatie geeft haar kracht en ze komt tot het besluit te ontsnappen. De vlucht van Nyah is ongelooflijk spannend en boeiend beschreven. Ze komt voor de nodige uitdagingen te staan. Sahana is een spannend en meeslepend verhaal, helemaal als Nyah achter de betekenis van Sahana komt. Ze begrijpt dan meer over haar leven en weet waar ze voor moet strijden. De andere personages in het verhaal zijn ook goed uitgewerkt, ik genoot vooral van Apollo, een jongen die Nyah tijdens haar vlucht ontmoet. Zijn karakter is vrolijk en opgewekt ondanks alle problemen waar ze mee te maken krijgen en zorgt voor een lichtere toon in het verhaal.

Het einde is anders dan ik dacht. Ik had verwacht dat er meer actie zou zijn en dat het verhaal een gesloten einde zou hebben. Nyah sluit een belangrijk deel van haar verleden af en zij kijkt uit naar haar toekomst. Deze toekomst ligt echter nog open. De allerlaatste zin heeft mij helaas wat in verwarring gebracht, ik weet niet zo goed wat de schrijfster hiermee wilde zeggen. Betekent dit einde een nieuw begin op dat exacte moment? Ik had daar graag wat meer duidelijkheid over willen hebben. De schrijfster maakt met de afloop van het verhaal wel haar punt duidelijk: Weet waarvoor je vecht.

Over het geheel gezien heb ik genoten van het boek Sahana en van de ideeën over macht en onderdrukking in een dystopische maatschappij. Ik geef het verhaal ondanks het bijzondere einde 3,5 sterren.

Sahana