Schijnsoldaat

Dinsdag, 21 december, 2021

Geschreven door: Marleen Dolman
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Schijnsoldaat is een sciencefictionverhaal met thrillerelementen

[Recensie] Kayla van Lohuizen wordt door demarcs, soldaten van het Aardse Rijk, gevangen genomen tijdens haar werk voor de beruchte wapenhandelaar Hegens, een man tegen wie justitie het moeilijk vindt om sluitend bewijs te vinden om hem te kunnen veroordelen. Ze geeft zich zonder verzet over om zo haar overlevingskansen te vergroten. Kayla van Lohuizen heeft een waslijst van aanklachten na vier jaar werken voor Hegens en de eis is levenslang. Tijdens haar gevangenschap wordt ze door de autoriteiten van het Aardse Rijk onder druk gezet om mee te werken als kroongetuige tegen haar baas. De autoriteiten zijn ervan overtuigd dat Kayla een waardevolle getuige zal zijn. Ze vermoeden dat ze in bezit is van voldoende informatie om Hegens jarenlang achter de tralies te krijgen. In ruil voor haar getuigenis zal haar broertje Ido zal gedurende de periode dat Kayla kroongetuige is worden beschermd, zodat Hegens vanuit de gevangenis geen invloed heeft om haar getuigenis te niet te doen. Kayla hoeft het proces niet in de gevangenis af te wachten, maar wordt vanwege haar vaardigheden met wapens en als expert in vechtsporten als kadet aan het werk gezet op het ruimteschip De Madrid.

Kayla heeft het niet gemakkelijk op het ruimteschip. Iedereen weet dat ze geen echte kadet is, omdat ze geen strepen op haar uniform heeft zoals de andere kadetten ten teken dat ze uit de gevangenis komt en de tijd van haar gevangenschap op een alternatieve wijze uitzit. Kayla wordt met de nek aangekeken en wordt daarnaast regelmatig lastig gevallen. Kayla probeert zich hiervan niets aan te trekken en neemt dan ook geen moeite om de anderen aan boord van het ruimteschip te leren kennen. Ze zal maar enkele maanden blijven totdat de zaak bij de rechtbank wordt behandeld. Ondanks dat het leven op De Madrid niet gemakkelijk is, voert ze haar missies uitstekend uit. Toch blijven de soldaten problemen hebben met Kayla en dit loopt op een gegeven moment dermate uit de hand dat Kayla zich niet meer kan inhouden met alle gevolgen van dien.

De arrestatie van de wapenhandelaar Hegens heeft grote gevolgen gehad voor de rebellen. Het Aardse Rijk wil van dit moment gebruik maken. Kayla wordt ingezet als infiltrant, men weet dat zij toch weer terug zal komen. Haar broertje zal anders niet meer worden beschermd. Ze wordt op pad gestuurd om een korporaal uit rebellengebied te bevrijden. Deze missie is spannend en tot in detail beschreven, waardoor je je een goed beeld kunt vormen met welke gevaren Kayla te maken krijgt. Het blijkt dat Kayla niet alleen op deze missie gevaar loopt, maar dat er ook vanuit andere hoeken gevaar dreigt. Er wordt blijkbaar een vuil politiek spel gespeeld waarbij vele doden kunnen gaan vallen.

Ondanks dat ze een harde crimineel is met een lange lijst van misdrijven, vond ik Kayla een sympathiek personage. Als lezer krijg je echter een goed beeld van Kayla en je leert haar goed kennen. Op het ruimteschip is Kayla een zeer gesloten persoon, ze probeert uit de problemen te blijven, hoe vervelend anderen ook tegen haar doen. In de loop van het verhaal kom je er zo ook achter wat voor leven ze had voordat ze voor Hegens leerde kennen en wat haar reden was om voor de wapenhandelaar te gaan werken.

Geschiedenis Magazine

Schijnsoldaat is het debuut van Marleen Dolman en wat voor één! Ik heb zelfs voor de zekerheid nagevraagd of dit boek daadwerkelijk haar debuut is, omdat ik gewoonweg niet kon geloven dat er niet al eerder boeken van haar zouden zijn verschenen en het antwoord was ja, het is haar debuut. Ik ben werkelijk overrompeld hierdoor en ik verwacht dat we nog veel van deze schrijfster zullen gaan horen! Ik ben aangenaam verrast door dit boek.

Marleen Dolman heeft het verhaal goed opgebouwd, stukje bij beetje kom je steeds meer te weten over Kayla en de rechtszaak waarin zij de hoofdgetuige is. Marleen Dolman beschrijft de gebeurtenissen gedetailleerd vanuit verschillende perspectieven zonder dat je aandacht verslapt. Schijnsoldaat is een sciencefictionverhaal met thrillerelementen en de spanning is regelmatig te snijden, vooral als je erachter komt wat er allemaal speelt. De zaak waar Kayla mee te maken krijgt is zoveel groter dan zij ooit had kunnen vermoeden. Het verhaal is zeer zeker ook goed te lezen voor mensen die niet direct van sciencefictionverhalen houden. Het is geen harde sciencefiction, dat wil zeggen dat er niet diep wordt ingegaan op technologische zaken en wetenschappelijke details. Het is een boek dat voor een breed publiek toegankelijk is. Ik geef Schijnsoldaat graag 4 sterren.