Soldaat van het Noorden

Vrijdag, 21 mei, 2021

Geschreven door: Bram Baptist
Artikel door: Nancy De Brucker

Dit boek is echt een mustread voor zowel Nederlandse als Vlaamse jongeren

[Recensie] April 1943: Klaas Nieboer is een schoolgaande jongen in het dorpje Foxhol in Nederland, iets waar hij een grondige hekel aan heeft en meer bepaald aan meester Schoffel. De leerkracht is een aanhanger van de Duitsers, hij adoreert hen bijna, iets dat Klaas niet kan bevatten. In zijn ogen is de meester een landverrader.

Klaas is zeer trots op zijn vader omdat die in het verzet zit en ook Klaas doet zijn duit in het zakje. Klaas trekt er ’s nachts op uit om vervalste voedselbonnen te halen die hij daags nadien bij bakker Veninga afgeeft. Maar dan gebeurt er het onvermijdelijke: zijn vader wordt opgepakt door de SD voor ondervraging. Klaas weet niet of hij ooit zijn vader gaat terug zien.

Klaas heeft het zo’n beetje gehad op school als meester Schoffels zijn vader een landverrader noemt. Klaas is zo woedend dat hij de leerkracht uitmaakt voor NSB’er. Dit heeft natuurlijk gevolgen en Klaas wordt geschorst en van school getrapt. Dit zegt hij niet tegen zijn moeder. Hij wil haar nog niet meer ongerust maken. Gelukkig krijgt hij bij de bakker een job, en eentje dat hij graag doet omdat hij het verzet erbij helpt. Ze leven in armoede dus elk centje dat hij verdient is goed meegenomen.

Maar dan vindt Klaas een briefje van zijn vader in zijn kussensloop. Hier vertelt zijn vader dat er wel degelijk een verrader in hun midden zit. Hij vraagt uitdrukkelijk aan Klaas om hem op te sporen en uit te schakelen! “Vertrouw niemand en toon geen medelijden”.

Archeologie Magazine

Het is nu aan Klaas om de belofte van zijn vader na te komen en vraagt daarbij de hulp van zijn vriend Constantijn. Zal Klaas de mol kunnen op sporen terwijl hij alsmaar gevaarlijkere klusjes krijgt binnen de verzetsgroep??

Dit boek is een ode aan Klaas Nieboer want die heeft echt bestaan. Daarmee wordt direct de toon gezet voor dit verhaal. Bram heeft zijn eigen fantasie gebruikt om Klaas te eren. Ieder hoofdstuk begint met een zwart-wit foto en de cover is ook heel prachtig ontworpen. Vooraan in het boek is een verklarende woordenlijst geschreven zodat men, en zeker de jongeren, weet wat de afkortingen betekenen. Dit boek kan zowel door Nederlandse als Vlaamse jongeren worden gelezen mede door de woordenlijst en ook omdat men hier in Vlaanderen met dezelfde problemen zat zoals het verzet, armoede, voedselbonnen e.a.

De auteur heeft een zeer vlotte pen en het taalgebruik is absoluut niet moeilijk. Van in het begin is het boek al spannend en heb je die onderhuidse spanning onmiddellijk en dat wordt verder opgebouwd. Het fijne is dat de auteur die spanning er weet in te houden tot de laatste bladzijden. Er zitten een paar cliffhangers in waarvan ik denk dat de jongeren die het lezen ook dit boek moeilijk opzij zullen kunnen leggen. Het verhaal wordt uit het perspectief van Klaas verteld en daardoor weet je wat zijn drijfveer is en waarom hij alles zo aanpakt.

Hij zet Klaas neer als een zeer moedig ventje, soms te overmoedig, want hij deinst voor niets terug. Ook de vriendschap met zijn vriend Constantijn wordt toegelicht; zij leven in twee verschillende werelden: Klaas is arm maar zijn vriend is heel rijk. Wat ik ook leuk vind in dit verhaal is dat er af en toe een vleugje humor in zit. Klaas is een jongen met pit en je gaat echt van hem houden als personage. Dit komt omdat hij zijn vader niet wil teleurstellen en hij weet heel goed wat er op het spel staat als hij betrapt wordt! Soms is het beter voor hem dat hij niet teveel weet want zijn leven kan ervan af hangen.

Ik heb enorm genoten van Klaas zijn verhaal en heb het boek dan ook in een ruk uitgelezen, het was gewoon te mooi en te spannend om opzij te leggen. Het is een boek dat zeer toegankelijk is voor de jeugd om te lezen. Bram heeft heel goed weergegeven wat er gebeurde in de Tweede Wereldoorlog zoals het verzet, en de angsten waarin de mensen leven onder het juk van de Duitsers. Als ik een negatief punt moet geven is dat het boek soms een beetje ongeloofwaardig was of vergezocht maar dat kan voor de jongeren de leespret niet bederven.

Bij het einde van het boek werd ik toch wel eventjes stil. Bram heeft Klaas een mooi eerbetoon gegeven. Dit boek is echt een mustread voor zowel Nederlandse als Vlaamse jongeren. Het is een zwarte bladzijde in onze geschiedenis die moet vermeld worden en dit is een boek dat in een schoolbibliotheek behoort. Ik zal dan ook met veel plezier mijn leesexemplaar aan een school schenken in de hoop dat het veel zal worden gelezen en dat ze er wijze lessen uit trekken. Ik geef dit boek graag 3 schitterende sterren.