Ster van acht, Cirkelserie 1

Vrijdag, 6 oktober, 2017

Geschreven door: Jennifer Murgia
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

“Zonder duisternis geen licht”

[Recensie] Teagan is een onzeker meisje. Brynn Hanson, de zelfbenoemde koningin van Carver High School, heeft het op haar voorzien en laat haar niet met rust. Teagan is haar favoriete treiterobject. Teagan heeft één goede vriendin, de zelfverzekerde Claire. De oplossing van Claire tegen het pesten van Brynn en haar groepje; verliefd worden. Volgens haar heeft Teagan heeft een vriendje nodig om haar te beschermen tegen Brynn, “De boze heks”. Teagan kijkt erg uit naar haar eerste verliefdheid, maar wat als zij net als haar moeder plotseling verlaten wordt? Teagans vader is sinds jaren al niet meer in beeld, zijn afwezigheid is een onuitgesproken leegte.

Teagan heeft sinds haar jeugd beangstigende dromen over een duister gevleugeld wezen dat op de loer ligt. Ook op school ziet ze het vreemde wezen uit haar nachtmerries en ze is bang dat ze langzamerhand gek wordt. Op school ontmoet Teagan de nieuwe leerling Garreth en ze valt als een blok voor hem. Het blijkt dat ze een aantal lessen samen volgen. Teagan komt Garreth met regelmaat tegen op school en op die momenten weet ze niet goed raad met zichzelf. Brynn en haar “gevolg” ziet het met lede ogen aan. Maar ook buiten die lessen komt Teagan Garreth overal tegen. Er is direct een sterke aantrekkingskracht tussen hen.
Teagan ontdekt bij toeval dat de lijnen in zijn hand een cirkel vormen, met daarin een achtpuntige ster. Het blijkt dat Garreth niet zomaar in haar leven is verschenen. Haar leven neemt vanaf het moment van de ontmoeting een compleet andere wending en worden het wordt haar duidelijk wat de nachtmerries betekenen.

Dit boek heeft een proloog die duister en geheimzinnig aanvoelt. Het maakt je nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. Het verhaal bevat een aantal clichés: een onzeker meisje, dat verliefd wordt op de knappe, nieuwe jongen op school. Desalniettemin is het een heerlijk verhaal, dat vlot leest doordat het beeldend geschreven is en het is een verhaal om heerlijk bij weg te zwijmelen. Ook mist het zeer zeker niet de nodige spanning. Mensen in Teagans directe omgeving gaan zich vreemd gedragen en de nachtmerries worden beangstigender als ze niet alleen maar dromen blijken te zijn.

Wandelmagazine

Op de cover staat ‘zonder duisternis geen licht…’. Het thema licht/duisternis wordt goed besproken in dit verhaal. Het een kan niet zonder het ander. Er is een strijd gaande tussen het licht en de duisternis en Teagan speelt er een belangrijke rol in. Teagan is indrukwekkend in deze strijd en maakt keuzes die mij verrasten. Ze wordt zekerder van zichzelf en krachtiger en gaat door het vuur voor degenen die zij lief heeft.

Ster van Acht is een heerlijke, romantische en spannende paranormale YA. Een verhaal dat je even helemaal alles laat vergeten. Door de vlotte en beeldende schrijfstijl, de romantiek, het dreigende gevaar en de spanning tijdens de confrontatie tussen licht en duisternis, vond ik het moeilijk om het boek weg te leggen. Ik kan me goed voorstellen dat je als tiener dit boek verslindt. Het is verder een mooi en ook ontroerend verhaal met een passend einde dat je als lezer met een tevreden gevoel achterlaat.

Ster van acht

Cirkel van oneindigheid

Niet volgens het script