Stof

Dinsdag, 1 oktober, 2019

Geschreven door: Joanne Carlton
Artikel door: Jeanine Feunekes-Both

Een absolute topper, een mustread

[Recensie] Drie weken voordat het noodlot toesloeg leefde Simon een normaal rustig leven, hij was getrouwd met Lisa en samen hadden ze een zoon Charlie. Ze leefden in een knusse rijtjeswoning in San Francisco. Op 4 augustus 1996 verandert echter hun hele leven na een wereldwijde ramp. Uit het niets komt er een giftige stofwolk opzetten. Veel mensen negeren de waarschuwing van de regering om thuis te blijven en gedurende de eerste paar dagen nadat de stofwolk is verschenen zijn er al miljoenen mensen gestorven. De giftige stof hangt overal, het is een vijand die de gehele wereld heeft bedekt. Simon neemt voorzorgsmaatregelen en timmert zijn huis dicht, maar het mag niet baten, binnen enkele weken sterven zowel zijn vrouw als hun zoon.

Op 23 augustus is het ook voor Simon genoeg geweest, hij bereidt zich voor op zijn laatste dag en wil in vrede sterven. Hij wordt echter tot zijn verrassing ruw uit zijn slaap wakkergemaakt door een man wiens gezicht is verborgen achter een masker. Op de dag waarvan hij verwachtte dat het zijn laatste zou zijn, wordt hij door een groep overheidsmannen in beschermende pakken tegen zijn wil meegenomen. Simon James staat tegen zijn zin als vrijwilliger op een lijst om de wereld te helpen, maar hij wil liever sterven, omdat hij al alles kwijt is. Gedurende de tijd dat Simon tegen zijn wil meewerkt met de regering en probeert om er onderuit te komen, komt hij achter enkele schokkende zaken.

Het verhaal begint met een zeer bij het verhaal passend citaat van Joan of Arc:

“One life is all we have and we live it as believe in living it.
But to sacrife who you are and to live without belief,
that is a fate more terrible than dying.”

Vanaf het begin was ik gefascineerd door het verhaal. Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor post-apocalyptische en dystopische verhalen, mijn verwachtingen waren hooggespannen toen ik aan het boek begon. Stof is zonder meer een heel bijzonder dystopisch verhaal. Joanne Carlton pakte mij vanaf het allereerste moment door haar beeldende schrijfstijl, ik zag alles als het ware voor mijn ogen gebeuren.

Je leert Simon en zijn gezin goed kennen tijdens het verhaal, de personages zijn uitstekend uitgewerkt, je kunt je een goed beeld bij hen vormen, waardoor de tragedie die hen treft bij mij extra hard binnenkwam. Ook de andere personages zijn goed neergezet, wat had ik een hekel aan de man die Simon dwong mee te gaan. Ik had het erg met Simon te doen, hij had zich neergelegd bij zijn einde, zijn vrouw en zoon waren al overleden en hij had niets meer om voor te leven. Naar buiten gaan was vanwege de giftige stof geen mogelijkheid meer en toen werd hij ruw terug de wereld in getrokken door de overheid.

Het volgende raakte mij, omdat het aangaf hoe wanhopig de situatie was, waarin Simon terecht was gekomen: “Waar is de mensheid gebleven, als levens niet meer belangrijk zijn? Hoe zijn we op het vreselijke punt gekomen dat een ziel irrelevant is geworden?”

Het verhaal bestaat uit verschillende (elkaar afwisselende) verhaallijnen: vóór, tijdens en na de stofwolk. Deze verhaallijnen vormen een groot contrast met elkaar, wat het verhaal kracht geeft. De verhaallijnen worden elke keer duidelijk ingeleid met de periode waarover je leest en een bijpassend citaat.

Dit boek moet je absoluut gelezen hebben, het is indringend, vol emoties, spannend, vertederend. Het bevat rauwe emoties, die prachtig beschreven zijn. Heel knap en indrukwekkend wat Joanne Carlton met dit boek heeft neergezet. Zodra je eenmaal het verhaal begint te lezen, laat het je niet meer los, het grijpt je vanaf het eerste moment bij je strot. Joanne Carlton schetst een sombere toekomst die zomaar die van ons zou kunnen zijn.

Het verhaal bevat twee krachtige boodschappen, één over het milieu en de andere over de mensheid zelf. Joanne Carlton weet je tijdens op een fascinerende wijze te pakken met dit verhaal en je niet meer los te laten. Een absolute topper, een mustread.
Het is een indringend verhaal dat een grote indruk op mij heeft gemaakt. Wat kan Joanne Carlton fantastisch schrijven. Dat had ze met haar boek Hart-Slag ook al laten zien. Stof is verreweg het beste boek dat ik dit jaar heb gelezen en het is een boek dat ik met liefde nog eens zal herlezen. Ik geef Stof van Joanne Carlton dikke 5 sterren.