Blogtour 'Tussen de regels door'

Dinsdag, 3 november, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Perfecte Buren

“U bent van harte uitgenodigd voor The Fifth Avenue Story Society. Bibliotheek van The Fifth Avenue Literary Society Bower Room Maandag 9 september om 20.00 uur.”

Vijf mensen krijgen geheel onverwacht deze uitnodiging. Van wie is deze afkomstig en wat is de bedoeling van de bijeenkomst? Benieuwd! Jett is junior hoogleraar Engels, liefhebber van woorden en literatuur. Hij worstelt al lang met zijn gevoelens na de dood van zijn broer. Ook zijn scheiding kan hij maar moeizaam verwerken. Na een kleine vechtpartij op een feestje belandt hij voor een paar uur in de gevangenis, samen met Chuck, die ook betrokken was bij dat robbertje vechten. Op dat moment konden ze niet vermoeden dat ze elkaar nadien al snel terug zouden zien. Zowel Jett als Chuck ontvangen namelijk een mysterieuze uitnodiging voor een samenkomst in de Bower Room in de bibliotheek.

De verbazing wordt nog groter als blijkt dat Lexa, de ex van Jett, daar ook aanwezig is en ook geen idee heeft waarom. Lexa werkt als PA (personal assistent) voor een snelgroeiende hamburger fabrikant. Ze werkt hard en hoopt door te groeien tot CEO, want die taken vervult ze al, enkel de titel en bijbehorend loon ontbreken nog. Het groepje wordt verder aangevuld door Ed en Carol. Iedereen blijkt zijn eigen dromen en problemen te hebben. Ed wil graag het liefdesverhaal van zijn overleden geliefde, Esmerelda, op papier zetten. En Carol is hoofd van een cosmeticabedrijf met slechte verkoopcijfers én ze heeft recent haar prins voor het altaar laten staan.

De wekelijkse bijeenkomsten verlopen steeds volgens hetzelfde stramien. Iemand zorgt voor eten, gevolgd door het praatuurtje. Langzaamaan komt de lezer meer te weten over de verschillende levensverhalen. Het verloop van de onderlinge gebeurtenissen is vrij voorspelbaar. Twee vragen komen telkens terug. Waarom is het huwelijk van Carol niet doorgegaan? Waarom heeft Chuck een contactverbod met zijn kinderen? Het proefschrift van Jett loopt als een rode draad door het verhaal. Heeft hij te maken met een ghostwriter of niet? En natuurlijk ben je als lezer benieuwd hoe Lexa en Jett nu met elkaar zullen omgaan, nadat een ongelukje hen verplicht tot een nauwer contact.

Foodlog

In ieders verhaal zit wel een mooie boodschap. Nooit opgeven, je problemen onder ogen zien, voor jezelf opkomen,… soms wel fijn om te lezen, maar de moraal van het verhaal ligt er wel vingerdik bovenop. In de tweede helft van het boek komt plots het religieuze aspect op de voorgrond. Spijtig dat dit niet in de korte inhoud of op de kaft werd vermeld, dat het hier om een religieus geïnspireerd boek gaat, waarin God plots een belangrijke rol krijgt.

“Het gat in haar ziel was te groot en te diep voor een man om te vullen, dat kon alleen God. Haar Verlosser. Had ze het Hem laten vullen? Nog niet helemaal. Maar ze nam steeds weer een slokje uit Zijn bron.”

Deze christelijke achtergrond is niet voor alle lezers interessant. Het toch al voorspelbare verhaal zakte voor mij hier naar een dieptepunt. De mooie cover en korte inhoud, een geheim verhalengenootschap, was voor mij overtuigend genoeg om dit boek te gaan lezen. Maar het draaide spijtig genoeg uit op een teleurstelling. Persoonlijk beoordeel ik dit verhaal met 2,5 sterren. Maar als het boek bij het juiste publiek terecht komt, kunnen die lezers er waarschijnlijk wel een mooie boodschap en kracht uithalen.

“Hij wilde gewoon dat de wereld de kracht en schoonheid van verhalen leerde kennen. Dat de mensen ontdekten dat de waarheid, verweven in een verhaal, iemand kon veranderen.”

Saskia