Valtada 3 - Sporen van het vergetene

Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Garvin Pouw
Artikel door: Jeannie Bertens

Garvin Pouw heeft een prachtige wereld geschapen

[Recensie] Garvin Pouw (1977) droomt zijn leven lang van de fantasywereld Valta, een sprookjesachtige wereld vol bergen, wouden, watervallen en avonturen. In 2017 is zijn debuut verschenen, Schaduwkoningin, het eerste deel uit De kronieken van de Valta. Gevolgd in 2019 door De vervloekte roeping en Het eerste eiland, de eerste twee delen uit De kronieken van Azeria en Schimmenstorm, het tweede deel uit De kronieken van de Valta. Dit boek, Sporen van het vergetene, is het derde deel uit De kronieken van Azeria.

In dit derde deel zien we de drie Sherendi uit de eerste twee delen weer terug: Vantraxis, de Vardaprins van Ilyhar; Vohan, de sterkste van de drie en Shutai, de erfgenaam van Tahûntis. In dit deel proberen ze heel Azeria te verenigen om de boze God te weerstaan. Maar eerst hebben ze een verbintenis te vieren, die van Shutai en Aresta. De verbintenis is een mooie lieflijke ceremonie in een sprookjesachtige omgeving waar liefde overheerst. Elfjes maken Aresta tot een prachtige bruid en Shutai is de gelukkigste van de drie Sherendi.

Maar hij is tegelijkertijd ook de meest onzekere van de drie Sherendi. Samen met Aresta gaat hij in dit deel op zoek naar een manier om zijn magie te beheersen en zo een waardig lid van de Sherendi te worden. Op hun zoektocht beleven ze vele gevaarlijke avonturen, daarbij geholpen door een vrolijk elfenmeisje Nikara. Veel luisteren ze in het begin niet naar haar, maar als er iets duidelijk wordt, is dat de elfjes in de strijd tegen het kwade niet onderschat moeten worden.

De tweede verhaallijn is die van Vantraxis en Vohan. Vohan is in het vorige deel zijn vrouw Yivenna verloren en is daardoor helemaal uit het lood geslagen. Vantraxis vertrouwt hem niet echt en houdt hem dichtbij. Vohan is labiel geworden, wil zijn magie niet op de vertrouwde Sherendimanier gebruiken, maar op zijn eigen manier. Hij wil niemand meer dienen en zijn eigen weg zoeken. Maar hij wordt intussen steeds krachtiger. Vantraxis en Vohan proberen alle rijken uit Azeria te verenigen in een bondgenootschap om het samen op te nemen tegen het gevaar uit de Diepe Wereld. Dat lijkt makkelijk, maar dat is het allesbehalve! Ze stuiten op onverwachte en geniepige tegenstanders. Gelukkig krijgen ze hier en daar ook hulp zoals van de moedige en ervaren amazone Aiysin, die door koningin Esmève met hen meegestuurd wordt met een Talfarese diplomatieke delegatie naar de Kloofburcht, de versterkte burcht van Lundog. Onderweg doen ze het Orakel van Adia aan en zoals een goed Orakel betreft, spreekt dat in raadselen.

Archeologie Magazine

De derde verhaallijn is een onverwachte. Het is de verhaallijn van Emerin, een Narameisje dat met zichzelf worstelt om het universum te begrijpen. Door haar vele denken vormt ze een gevaar voor zichzelf. In haar zoektocht om zich van die denkvloek te bevrijden, beleeft ook zij vele avonturen en vindt ze uiteindelijk hulp uit een heel onverwachte hoek. Ook in deze verhaallijn spelen de elfjes een belangrijke rol, als kijkertjes en niet als denkertjes.

Mijn mening

De cover is prachtig, het laat een jonge vrouw zien in een kasteelachtige omgeving. Linksboven fladdert een oranje elfje, dat zal Nikara zijn. Het is waarschijnlijk Aresta die in de Kloofburcht op onderzoek uit is. De titel Sporen van het vergetene is goed gekozen en kan op meerdere manieren worden uitgelegd, vooral in de tweede (Vohan) en de derde (Emerin) verhaallijn.

Garvin Pouw heeft een prachtige wereld geschapen waarin hij vervolgens de Sherendi op pad stuurt om gevaren te trotseren en mysteries te ontrafelen. De drie helden zijn kundig, maar maken ook fouten, vooral Shutai wil nog weleens ondoordacht tot actie overgaan. Daarbij al dan niet geholpen door Aresta, zijn vrouw, die ook niet altijd nadenkt voordat ze doet. Zelf vind ik dit de grappigste verhaallijn, een leuke afwisseling van de andere twee verhaallijnen die wat ernstiger van toon zijn.

De auteur brengt veel vaart in zijn verhalen, je hebt absoluut niet het idee dat je een dikke pil aan het lezen bent. Dat komt doordat de verhaallijnen elkaar snel afwisselen en boordevol actie zitten. Het maakt dat je het boek niet snel weglegt maar wil weten hoe het verder gaat. Ik kijk alweer uit naar het volgende deel in deze spannende serie! Vier sterren voor dit prima derde deel uit een serie die hopelijk nog wel even duurt.