De B&B 1 - Winter in de B&B

Donderdag, 25 november, 2021

Geschreven door: Kaat De Kock
Artikel door: Peggy Van Aert

het leven en integreren in een kleine gemeenschap

[Recensie] Hanne is een twintiger die in een klein appartementje in de stad woont en probeert rond te komen van het loon dat ze verdient met een job waar ze een hekel aan heeft. Dan krijgt ze te horen dat ze een vakantiehuis in de Ardennen heeft geërfd. Als het ‘vakantiehuis’ een grote villa met gigantische tuin blijkt te zijn, heeft ze geen idee wat ze met zo’n huis aan moet. Tot haar moeder haar ervan weet te overtuigen om een bed and breakfast te beginnen. Samen trekken ze naar de Ardennen en proberen ze een nieuw leven én een zaak op te bouwen. Maar niet iedereen ziet hen even graag komen. Hanne doet er alles aan om het respect van de plaatselijke bewoners en vooral dan van die héél knappe klusjesman te winnen.

Dit boek mag wat mij betreft met de erkenning ‘beste cover van het jaar’ aan de haal gaan. Ik werd er van de allereerste aanblik helemaal verliefd op. Winters, strak en romantisch tegelijk, een topper!

Vol ongeduld begin ik in het boek. Een weekendje in een B&B lijkt me de perfecte locatie om te genieten van dit verhaal.
Geheel in de lijn met haar vorige boeken, hanteert Kaat de Kock opnieuw een aangename en frisse schrijfstijl. Daarnaast heeft het verhaal een heel leuk plot, dat uitgewerkt is met de nodige humor.

Wel heeft het verhaal een aantal werkpunten. In de eerste plaats zie ik een redelijk grote kloof tussen de titel, de illustraties doorheen het boek en het verhaal zelf. Louter gebaseerd op de titel, verwachtte ik me aan een hartverwarmend verhaal dat zich voornamelijk af zou spelen in een sneeuwlandschap. Ook de frisse illustraties, sneeuwmannetje, schaats, hulst enz, wijzen duidelijk in die richting. Echter pas dik over de helft van het boek, zitten we qua tijdslijn in november en is er tot dan toe, op de illustraties na nog niet echt sprake van winter. Jammer, want de lay-out van het boek is zeer leuk, alleen niet afgestemd op de inhoud.

Daarnaast vind ik dat het verhaal soms nog ruwe kanten heeft. Het vormt niet echt een geheel. Iedere verhaallijn heeft zijn toegevoegde waarde, maar ze zijn niet mooi met elkaar verweven. De personages en de gebeurtenissen verdienen meer uitwerking. Het gaat allemaal een beetje te gemakkelijk en te snel. Voor mij mag een echte romantische feelgood meer hoogtes en laagtes kennen. Zolang het op het einde maar allemaal goed komt.

Ik heb nooit echt het gevoel gehad dat ik midden in het verhaal zat, dat ik mee voelde met Hanne, dat ik haar leven en belevenissen mee wilde sturen Er zitten wel een paar onverwachte elementen in, die het verhaal zeker ten goede komen. De opzet van de B&B en het leven en integreren in een kleine gemeenschap waar iedereen iedereen kent is dan weer wel een zeer leuk uitgangspunt voor een aantal verhalen. Dus vanuit dat oogpunt kijk ik zeker uit naar een vervolg. Ik geef dit boek 2,5 warme sterren.

Bruiloft in de B&B

De B&B - Zomer in de B&B

Mama Heks