Wolvenhart

Woensdag, 8 september, 2021

Geschreven door: Ina De Man
Artikel door: Jeannie Bertens

Een leuk, leerzaam én spannend boek

[Recensie] Wolvenhart is het tweede deel uit een serie over de nichtjes Kaat en Eva. In het eerste deel, Ravenburcht, ging Kaat bij Eva logeren. Eva woont dicht tegen de Franse grens aan op een paardenstoeterij. De meisjes hebben in de zomervakantie daar een spannend avontuur beleefd. Nu is het de beurt aan Eva om bij Kaat in Mechelen te gaan logeren. De ouders van Kaat hebben beiden archeologie gestudeerd en ook Kaat is helemaal verzot op het achterhalen van geschiedkundige feitjes. Eva daarentegen wil de stad Mechelen écht gaan ontdekken met vooral ook de winkelstraten daarbij. Kaat heeft dan ook een vol programma gemaakt om Eva de hele week te amuseren. Als Raf, de vader van Kaat, samen met Kaat Eva op gaat halen op het station, wordt hij gebeld door de politie. Er is ingebroken in de Geuzenkapel, een oude kapel op de Gemeentelijke Begraafplaats. Raf wordt gevraagd om meteen te komen uitzoeken of er iets weggehaald is. Natuurlijk gaan de meisjes mee. En dan begint hun volgende avontuur en wordt het zorgvuldig opgestelde programma voor de vakantie meteen losgelaten.

In de kapel vindt Eva een eerste aanwijzing voor een raadsel dat opgelost moet worden. Dat is een kolfje naar de hand van Kaat en Eva. Met behulp van Gust, een medewerker op de begraafplaats, en Jasper, een stagiaire van Raf, komen ze uit bij de legende van Roderick Wolvenhart, de persoonlijke lijfwacht van Margaretha van Oostenrijk. Volgens de legende is Roderick na zijn dood in een praalgraf bijgezet en zijn er kostbare edelstenen gebruikt in het handvest van zijn zwaard. In de geschiedenisboeken is evenwel van Roderick Wolvenhart niets te bespeuren dus het is maar de vraag of de legende op waarheid berust. Kaat en Eva willen niets liever dan achter de verborgen schat aangaan en doen dat het liefst zonder hulp van de volwassenen. Met hun scherpe blik, hun heldere verstand en het internet op Kaat’s IPad, weten ze al snel vorderingen te maken bij hun speurtocht. Maar er zijn kapers op de kust, er was niet zonder reden ingebroken in de Geuzenkapel, er is nog iemand op het spoor van de verdwenen edelstenen, iemand die het geweld, zelfs niet tegen twee meisjes, niet schuwt…

De auteur maakt gebruik van twee tijdlijnen. Het ene verhaal speelt in de zestiende eeuw en vertelt de geschiedenis van Margaretha van Oostenrijk die na de dood van haar broer Filips de Schone voor zijn vier kinderen gaat zorgen. Het zijn drie meisjes en één jongen, Karel, de latere keizer Karel de Grote. Omdat Karel nog een kind is, wordt Margaretha aangesteld als regentes over de Nederlanden. Margaretha besluit met hen te verhuizen naar het relatief veilige Mechelen. Roderick wordt haar persoonlijke lijfwacht. De auteur wisselt deze tijdlijn voortdurend af met de verhaallijn uit het heden met Kaat en Eva, daardoor wordt de geschiedkundige kennis over het hele boek verspreid en wordt het nergens saai. De avonturen van Kaat en Eva zijn meer dan spannend. De twee meisjes zijn slim en weten de volwassenen te verbazen.

Een leuk, leerzaam én spannend boek met een taalgebruik dat past bij jonge tieners. Het zal de jonge lezers zeker aanspreken, vier sterren.