Zin in Zillertal

Dinsdag, 11 januari, 2022

Geschreven door: Svea Ersson
Artikel door: Ingrid den Oudsten

een geheim verleden in Oostenrijk

[Recensie] Ik mag, voor het eerst, meedoen aan een blogtour en wel die van Zin in Zillertal van De Crime Compagnie. Deze vertrekthriller speelt zich af in de Oostenrijkse Alpen waar Katja van Merwede en haar kinderen naar toe verhuizen. Haar dochter en zoon zijn talentvolle skiërs en om hun talenten optimaal te ontplooien vertrekken ze naar het Zillertal. Katja is net gescheiden en wil een bed & breakfast beginnen terwijl de 13-jarige Myrthe en 11-jarige Rowan zich voornamelijk op de piste zullen bevinden om nog beter te kunnen skiën. Op het moment dat iemand veel moeite doet om met haar contact te zoeken, komen bij haar de herinneringen van vroeger boven. Aan haar verleden als skiracer waar weinig mensen van weten en waar zij liever ook niet meer aan herinnerd wordt…

De proloog trekt je het verhaal in en zorgt gelijk voor spanning. Bij aankomst in Oostenrijk staat Katja een onaangename verrassing te wachten. Deze gebeurtenis trekt een wissel op haar prille relatie met Dietmar en de relatie met haar puberende dochter wordt daar ook niet beter door. Al vrij in het begin is duidelijk dat Katja een geheim verleden in Oostenrijk heeft dat daarna langzaam aan de lezer bekend wordt. Via flashbacks wordt Katja’s geschiedenis steeds verder uit de doeken gedaan. Halverwege het boek zakt de spanning een beetje in, maar dit komt weer terug als er steeds meer van haar verleden en haar geheim wordt onthuld om vervolgens aan het eind van het boek goed tot een climax te komen.

Katja heeft alles over voor haar kinderen, maar ik vind dat ze daarin soms te ver doorschiet. Ze is vaak overtuigd van haar eigen gelijk en komt niet sympathiek op me over. Ook de keuzes die ze maakt en de acties die ze doet zijn niet altijd logisch. Haar dochter Myrthe daarentegen wilde ik af en toe even stevig beetpakken en tegen haar zeggen dat zij ertoe doet. Het is Svea gelukt om de emoties en, soms onbezonnen, acties van een 13-jarige puber treffend te beschrijven.

Laat je niet verwarren door de titel, die ik meer bij een feelgood verhaal vind passen en de foto die een rustige wandelaar laat zien. Het is een lekkere skivakantiethriller die makkelijk weg leest, maar het is niet zo spannend dat je het niet kan wegleggen. De vlotte, maar vooral beeldende schrijfstijl, neemt je goed mee naar de besneeuwde bergen van Oostenrijk en laten je op je ski’s over de piste zoeven. Het is een verhaal over een mysterieus verleden en hoe jarenlang bewaarde geheimen je vormen, maar ook van de strubbelingen van een puberdochter en haar moeder. Ik waardeer het boek met 3,5 sterren.

Vertrek - Zin in Zillertal

Vertrek - Hej Denemarken