Bodemloos

Dinsdag, 17 september, 2019

Geschreven door: Damen & Vandermeeren
Artikel door: Nancy De Brucker

Een boek met verrassende wendingen, raadselachtige elementen, en psychologische aspecten!

[Recensie] Na de grote media aandacht van vorig jaar met de Vlaamse projectontwikkelaar Marnick Tanghe, had het pad zich geëffend naar het succes voor Kirsten Hartogs. Fontes wees haar meer dossiers aan en haar cliënteel was ook enorm toegenomen. Maar Kirsten heeft nu ook een enorme werkdruk, heeft bijna geen ademruimte meer en het zou dan ook niet verstandig zijn om nog meer hooi op haar vork te nemen. Ook heeft die zaak met Tanghe voor haar een zware tol geëist.

Maar dan worden er op korte tijd twee mensen op een beestachtige wijze vermoord. Gans Lissabon staat in rep en roer en ook om het feit dat dit op een mediacircus dreigt uit te draaien. Er loopt een gestoord iemand rond die zichzelf ‘De Beul’ noemt en die van plan is om nog meer moorden te plegen. Miguel Rodrigues, onderzoeksjournalist bij de krant Publico, wil dit tot op het bot uitspitten maar ziet zich genoodzaakt om samen met zijn nieuwe collega Fernando aan deze moordzaken te werken. Iets dat hij tegen wil en dank moet accepteren.

Dan krijgt Kirsten een telefoontje van Alex Barbosa. Een vijfentwintigjarige man die is aangehouden op verdenking van de dubbele moord. Hij wil dat Kirsten hem verdedigt. Fontes wil niet dat ze deze zaak aanneemt en daar heeft hij zijn redenen voor. Kirsten wil haar zin doordrijven maar dat betekent ook dat ze niet langer voor Fontes & Associados kan blijven werken. Anderhalf jaar heeft ze bij het advocatenkantoor gewerkt, maar daar komt nu een einde aan. Fontes raadt haar ten stelligste aan om geen seriemoordenaar te verdedigen; ze is totaal nog niet in staat om zo’n opzienbarende zaak op zich te nemen. Fontes heeft uiteindelijk alleen maar het beste met haar voor. Maar Kirsten houdt voet bij stuk en vertrekt ondanks dat ze een goede vennote had kunnen worden.

Zij gaat nu een moordenaar verdedigen die twee fatsoenlijke mensen om het leven heeft gebracht. Hoewel er duidelijke aanwijzingen zijn ontkent Barbosa alles, hij kan zich niets herinneren van de feiten. Komt daar nog bij dat hij een zeer arrogante houding heeft, ook iets wat Kirsten niet bevalt. Het lijkt wel of hij iets te verbergen heeft! Waar is ze in godsnaam aan begonnen? En heeft ze wel de juiste beslissing genomen om bij Fontes weg te gaan? En wat staat er nog allemaal te gebeuren in haar privéleven en met Miguel die haar er fijntjes aan herinnert dat hij nog iets te goed heeft van haar. Ze staat er nu moederziel alleen voor …

Wow wow!!! Na het lezen van Rusteloos was ik al heel enthousiast maar nu hebben Vandermeeren en meester Damen met Bodemloos nog een tandje hoger geschakeld. De toon wordt al meteen gezet in het verhaal en je weet al dat dit weer een meeslepend verhaal gaat worden; ook mede door de verschillende verhaallijnen die fijntjes in elkaar vloeien. Af en toe laten ze van die bommetjes droppen waardoor de spanning nog hoger wordt en je jezelf vragen begint te stellen waar dit allemaal naartoe gaat leiden. Je leest het in een rotvaart en dat is de verdienste van de auteurs. Alles is heel goed uitgedokterd, tot in het kleinste detail. Dit telt ook voor de oude en nieuwe personages die er in voorkomen; alles is goed uitgewerkt. Ook de kleine weetjes die ze in het verhaal stopten en die ik, nieuwsgierig als ik ben, op het internet ben gaan zoeken. Op een bepaald moment schoot me een filmscène van Hannibal Lecter te binnen, dat creepy gevoel dat onder je huid kruipt en dat je niet zomaar kunt afschudden. Aan dit en nog aan bepaalde scènes zie je de psycholoog in Hilde naar boven komen.

De hoofdpersonages van Kirsten en Miguel worden ook goed uiteen gezet en zo kom je nog meer weten over hun privéleven en hoe ze daar mee omgaan. De auteurs zetten je dikwijls op een verkeerd been en dat hebben ze op een voortreffelijke manier gedaan! Wan- en vertrouwen is een groot onderdeel in dit relaas. Aftasten wie en hoe je iemand ten volle kunt vertrouwen en dat maakt dat het nog mysterieuzer wordt. Het kan niet anders dan dat er ook natuurlijk veel dingen inzitten die verband houden met de advocatuur. Hier wordt ook duidelijk gemaakt hoe het er in het professionele leven aan toegaat maar wat voor consequenties dit ook heeft voor de persoonlijke levenssfeer. Er is een bepaalde quote waarvan ik denk dat meester Damen die af en toe gebruikt en dat telt zowat voor iedereen die een doel voor ogen heeft.

Hilde Vandermeeren en meester Damen gaan verder op hun elan in dit tweede deel van de trilogie. Bodemloos is meer dan een waardige opvolger van Rusteloos en ik kijk al enorm uit naar het derde deel Meedogenloos, waar al een stukje van de sluier wordt opgelicht in de epiloog. Kirstens verhaal is bijlange nog niet af, je blijft nog met vragen zitten. Maar zover zijn we nog niet! Ik zou zeggen geniet van Bodemloos, iets waar een echte thrillerfan enthousiast van zal worden!

Het doel om een lezer voortdurend in spanning te houden is hier bijzonder goed gelukt. Dit is een boek met verrassende wendingen, raadselachtige elementen, en psychologische aspecten! Kortom, alles wat je van een thriller verwacht. Benieuwd wat Vandermeeren & Damen nog in petto hebben! 5 fonkelende sterren voor Bodemloos!