Boek der Heiligen

Donderdag, 15 april, 2021

Geschreven door: Leigh Bardugo
Artikel door: Peter van Bavel

Dit boekje is een sieraad in de boekenkast

‘Voor hen die trouw blijven aan verhalen’

[Recensie] Geboren in Jeruzalem en opgegroeid in Los Angeles, is slechts het begin van auteur Leigh Bardugo haar levensverhaal. Ze is aan de ene kant een niet-praktiserende Spaanse en Marokkaanse joodse en aan de andere kant Litouws en Russisch . Ze studeerde aan de Yale University en studeerde in het voorjaar van 1997 af met een graad in Engels. Voordat ze haar eerste roman publiceerde, werkte ze in copywriting en journalistiek, evenals in make-up en special effects. Ze lijdt aan osteonecrose (een ziekte waarbij de botten geen doorbloeding meer krijgen waardoor ze bros worden) en moet soms een stok gebruiken bij het lopen, waar ze inspiratie opdeed voor een van de personages uit de Grishaverse, meesterdief en bendebaas Kaz Brekker. Ze is ook een zangeres in de band Captain Automatic. De songtekst onderaan mijn recensie bevat een nummer van deze band, die in 2007 een EP uitbracht.

De ontdekking van de Grishaverse begint met de Grisha-trilogie, bestaande uit Schim & schaduw, Dreiging en Duisternis en Val en Verlossing. Deze drie boeken spelen zich af in Ravka en volgen het verhaal van Alina Sarkov die het met haar unieke talent moet opnemen tegen de meest krachtige Grisha ooit. De Grishaverse werd uitgebreid met De Kraaien: een duologie die zich afspeelt in de rijke stad Ketterdam (losjes gebaseerd op Amsterdam), waar Kaz Brekker en zijn bende eropuit worden gestuurd om een onmogelijke missie te voltooien.

De Nikolai-duologie brengt alle eerdere boeken samen. De nieuwe koning van Ravka, Nikolai Lantsov, probeert na de burgeroorlog zijn land weer op te bouwen en dat kan hij niet zonder de hulp van oude bekenden (lees: al je favoriete personages uit de Grishaverse). Het eerste deel is De verminkte koning. Deel 2 in deze duologie verschijnt in de zomer van 2021.

Kan je na dit alles nog geen genoeg krijgen van Leigh Bardugo’s Grishaverse? Dan heb je geluk! Ze schreef namelijk nog twee boeken, die beide nog meer informatie geven over de geschiedenis van de Grisha. De taal der doornen is een bundeling van sprookjes, mythes en legenden uit de Grishaverse. Het boek bevat zes verhalen en is geïllustreerd door Sara Kippin.

Het laatste boek is het boek dat ik in handen heb: Het Boek der heiligen, oftewel Istorii Sankt’ya. Het bevat alle verhalen over de heiligen uit de Grishaverse. In Schim en Schaduw leerde je dit boek voor het eerst kennen, als Alina het cadeau krijgt van een priester. Het boek speelt bovendien een grote rol in de Netflix Original Serie ‘Shadow and Bone’. De eerste aflevering verschijnt op 23 april op Netflix.

Het boek der Heiligen bevat indrukwekkende full colour illustraties van Daniel J. Zollinger. Hij is een Amerikaans kunstenaar en schilder van spirituele en historische beelden, afkomstig uit North Carolina. Portretten, bijbelse en mysterieuze figuren, beeldhouwwerken, illustraties of schilderijen, de kunstenaar heeft verschillende technieken en media uitgeprobeerd voordat hij zich voornamelijk tot de schilderkunst wendde. Geïnspireerd door de grote klassieke meesters vond hij zijn weg, zowel barok als poëtisch. Je kunt zijn indrukwekkende portfolio vinden op www.danzollinger-artist.com

Het Boek der Heiligen vertelt in beknopte stijl de heldendaden, profetieën en opofferingen van een kleine dertig personen die hierdoor heilig werden verklaard. De verhalen worden voorafgegaan door een paginagrote illustratie van Dan, gevolgd door het verhaal dat drie pagina’s nodig heeft. Heb je nooit iets van Leigh Bardugo gelezen of gezien dan zullen deze korte verhalen overkomen als een sprookje, zoals je deze ook in de werken van de gebroeders Grimm en van Hans Christian Andersen voorgelezen kreeg, toen je nog kind was. Ook in dit geval zijn de verhalen soms bruut, luguber en wreed. En daarnaast is er volop ruimte voor heldendaden en de deugden waarop de personages mogen vertrouwen. Ze zijn los van de genoemde series te lezen maar hebben een grotere waarde (en bevatten momenten van herkenning), wanneer je al kennis hebt gemaakt met de serie van de Grishaverse.

Door zijn vormgeving en tot in de puntjes verzorgde details, is dit boekje een sieraad in de boekenkast van iedere fantasy-liefhebber. Oorspronkelijk voor young adults maar ook volwassenen kunnen zich uitleven in deze prachtige wereld, waarin iedereen zich onmiddellijk thuis zal voelen. De eerste woorden in dit Grisha- bijbeltje bevatten een wijze les:

‘Zoals een wijze vrouw ooit zei: ‘Weet je wat het is met helden en heiligen? Uiteindelijk gaan we natuurlijk allemáál dood. Maar mensen die boeken stelen, krijgen het in het hiernamaals pas echt beroerd’

U bent gewaarschuwd.

Voor mensen die het willen kopen, een parel in de verzameling. Voor nieuwe lezers geen bijzondere waarde. Op basis van deze twee doelgroepen geef ik Boek der Heiligen gemiddeld genomen drie dikke sterren. Enige minpunt van mijn kant, is het ontbreken van pagina-nummering.

Persoonlijke songtekst:
‘I can taste your reaction, but I can’t get no traction this time
I could blame the ship sinking on my lame