Het Bloemenmeisje

Vrijdag, 21 februari, 2020

Geschreven door: Anya Niewierra
Artikel door: Patrice van Trigt

Een ongekend sterk verhaal geworden dat uitblinkt in originaliteit

De eerste kennismaking met auteur Anya Niewierra was in 2013 toen haar debuut Vrij uitzicht verscheen. Het was van meet af aan duidelijk dat een groot schrijftalent haar intrede had gedaan in boekenland. Niewierra heeft een uitzonderlijke manier van schrijven en ze blinkt uit vanwege uitmuntende research, themakeuze en originaliteit. Haar verhalen zijn met geen enkel ander boek te vergelijken. Toen in 2017 Het dossier werd uitgebracht verpletterde ze opnieuw de lezers. Iedereen was het met elkaar eens, Niewierra is een blijvertje.

Amper een maand geleden verscheen haar derde thriller, Het bloemenmeisje. Het boek is een lust voor het oog, de prachtige cover is opvallend maar meteen ook veelzeggend. Een uitstekende keuze en passend bij het verhaal.

Het bloemenmeisje ís Nina Fleurie. Zij is de hoofdpersonage in dit verhaal. In de proloog neemt Niewierra de lezer mee naar juni 1988, waar een 14-jarig meisje in de Franse Pyreneeën wordt aangetroffen waar zij, gehuld in bloemenpracht, bij het stoffelijk overschot van haar moeder zit. Niemand weet wie dit meisje is, wat er is voorgevallen daar op die afgelegen plek bij Bernice. Er heerst een mysterieuze sfeer. Wat wel duidelijk is, is dat het meisje geen mensen is gewend en dat er sprake is geweest van erbarmelijke omstandigheden waaronder het kind is opgegroeid. Het meisje krijgt een jaar later de naam Nina Fleurie en brengt haar verdere jeugd onder veel betere omstandigheden door. Nina wordt liefdevol opgevangen, blijkt een slim kind dat weliswaar sociaal een achterstand heeft maar zich beter aanpast dan verwacht. Toch blijft Nina een bijzondere, introverte persoonlijkheid, ook als volwassene.

In 2019 opent Nina een nieuw filiaal van haar natuurwinkelketen Fleurie. Ze is afgestudeerd farmaceut en staat bekend als kundig kruidendokter. Na al die jaren is ze nog steeds beter in haar element in de natuur dan met mensen. Ze is graag alleen, om één te kunnen zijn met Moeder Natuur. De zakelijke kant van Fleurie wordt behartigd door Gigi, de vrouw die zich al die jaren over Nina heeft ontfermd en waarmee ze een innige moeder-dochter relatie heeft.

Tijdens de opening van de winkel komt Nina oog in oog te staan met haar spiegelbeeld. Théa blijkt haar identieke tweelingzus die per toeval het bestaan van Nina heeft ontdekt. De zusjes vragen zich meteen af waarom ze niet van elkaars bestaan wisten en gaan op zoek naar antwoorden. Ze moeten hiervoor flink in het verleden gaan graven maar al snel verdwijnt Théa. Nina is vastbesloten zowel haar zus als antwoorden te vinden en dat resulteert in een bizarre zoektocht waarin Nina meer vindt dan haar lief is.

Wauw. Dát omschrijft het gevoel na het dichtslaan van dit boek het beste. Wat een verhaal heeft Anya Niewierra weer geschreven zeg. Totaal anders dan haar vorige boeken maar opnieuw verbazingwekkend origineel, krachtig en vooral mooi. In meerdere opzichten is Het bloemenmeisje een indrukwekkende thriller geworden. Het is spannend, intrigerend en geheimzinnig. De psychologische elementen zijn zó sterk uitgewerkt dat het gevoel je bekruipt dat je samen met Nina in een bizar scenario terecht bent gekomen, waar maar geen einde aan lijkt te komen, dat vooralsnog geen antwoorden levert. Gelukkig gebeurt dat natuurlijk wél maar de manier waarop dit verhaal is opgebouwd, hoe je steeds meer over Nina komt te weten, de wijze waarop ze een deel van jou wordt tijdens het lezen, zorgt dat je blijft lezen. Dit boek leg je niet weg voordat het uit is.

Zowel qua spanning als psychologisch aspect zit alles ontzettend sterk in elkaar. Het verhaal ontroert, is heftig en spannend. Verlies en verraad gaan hand in hand. De verhaallijnen lopen perfect in elkaar over, zowel in het verleden als heden. Het is nooit wat het lijkt te zijn, er is altijd nóg een laagje, ergens. En dat maakt dat je Het bloemenmeisje, tot de allerlaatste pagina gefascineerd blijft lezen.

Na Het dossier had ik niet gedacht dat Niewierra zichzelf zou kunnen overtreffen, want dát boek was al zo goed, zo onderscheidend, de lat lag immens hoog. Maar toch, Het bloemenmeisje is een ongekend sterk verhaal geworden dat uitblinkt in originaliteit en het prikkelen van je zintuigen. En daarom geef ik het graag vijf sterren.

De Camino

Het bloemenmeisje