Het leven dat ik kende

Donderdag, 21 november, 2019

Geschreven door: Esther Boek
Artikel door: Jeannie Bertens

Een ontroerend verhaal dat niet verzonnen is

[Recensie] ‘Dat wat mensen overkomt, kan grenzen aan het onwaarschijnlijke’. Dat schrijft Esther Boek in haar voorwoord bij dit indrukwekkende boek dat ze heeft geschreven over Roelf, een man die voor het noodlot geboren lijkt te zijn. Is het dan non-fictie dat de auteur heeft geschreven? Nee, het verhaal uit het boek is weliswaar gebaseerd op het leven van Roelf maar de auteur heeft het knap verweven tot een roman waarin duidelijk wordt dat niet ‘dat wat je overkomt bepaalt jouw leven, maar hoe je omgaat met dat wat je overkomt is essentieel’. Met toestemming van de hoofdpersonen heeft de auteur hun verhaal verwerkt tot een roman.

Roelf wordt geboren in een typisch doorsneegezin: vader, moeder, meisje jongen. Maar als je door de façade van dat doorsneegezin kan kijken, zie je een ander leven. Vader en moeder zijn gedwongen te trouwen doordat Roelfs’ zus zich aandiende. Ze kunnen elkaar eigenlijk niet uitstaan. Roelf heeft geen steun aan hen en ook niet aan zijn oudere zus, die jaloers op hem is omdat hij wel ‘gewenst’ was. Nou, zo ervaart Roelf dat niet!

Op zijn zestiende gaan Roelfs ouders uit elkaar, zijn moeder hertrouwt en koopt een huis voor Roelf zodat hij vanaf dat moment helemaal zelfstandig zijn leven moest leiden. Geld om te leven moet hij zelf bij elkaar scharrelen. Gelukkig heeft hij veel vrienden die het wel chill vinden om bij Roelf te zijn, in zijn huis zijn geen regeltjes en kunnen ze doen en laten wat ze willen. Ook Roelf gaat behoorlijk los in die beginjaren, de alcohol vloeit rijkelijk en de meisjes zijn dol op hem. Maar hij is en blijft alleen.

Dat verandert wanneer hij Ellen tegenkomt. Ellen, die helemaal niet zo makkelijk te krijgen is. Maar zij raakt iets in hem, hij wil haar graag toelaten tot zijn leven. Daar moet hij veel moeite voor doen maar uiteindelijk lukt het hem. Het leven lijkt hem toe te lachen. Roelf en Ellen hebben een stormachtige relatie, alles aan Ellen is immers stormachtig, ze is stormachtig in alles wat ze doet. Er lijkt geen rem op haar te zitten, alle emoties die ze ondergaat zijn intens en dat heeft zijn weerslag op Roelf. Ze hebben afgesproken dat ze niet persé monogaam hoeven te zijn en beiden maken daar gebruik van. Maar hun basis is stevig en hecht. Ze besluiten te trouwen en niet veel later kopen ze een mooie boerderij. De boerderij is iets boven hun budget maar Roelf heeft intussen een goede baan, hij heeft zich via scholingen op kunnen werken. De boerderij is echt hun droomplek, ze beleven er prachtige momenten afgewisseld met inzinkingen en dramatisch gedrag van Ellen. Roelfs leven wordt op zijn kop gezet wanneer Ellen onverwacht zwanger blijkt te zijn. Hij heeft even tijd nodig om dat te verwerken maar dan gaat hij er samen met Ellen voor. Met de geboorte van Tim lijken ze in rustiger vaarwater te komen. Maar helaas is niets minder waar. De geboorte van Tim is de katalysator voor een aantal onverwachte wendingen in het leven van Roelf.

Esther Boek heeft een indrukwekkend verhaal neergeschreven in Het leven dat ik kende. Het is inderdaad een verhaal met gebeurtenissen die grenzen aan het onwaarschijnlijke, maar het is Roelf overkomen. Natuurlijk is dit verhaal ook een roman die zich vlot laat lezen. Het geheel is opgebouwd uit een aantal delen. Elk deel is goed herkenbaar en afgebakend. Het verhaal is chronologisch geschreven. De vaart zit er goed in, de belangrijkste episodes in het leven van Roelf zijn uitgebreid beschreven, de tussenliggende periodes kort zodat je de draad van het verhaal niet kwijt raakt.

De auteur beschrijft de onderliggende emoties goed, het wordt nergens sentimenteel maar een zakdoek hier en daar heb je echt wel nodig. De cover van het boek slaat op de ondertitel: ‘als je speelt met vuur, ben je nergens veilig’. Dat vuur zien we terug op de cover maar ook een vlinder, wordt die door het vuur verwoest? Het leven dat ik kende is het verhaal van Roelf, die een heel apart leven tot nu toe kent. Vier sterren voor een ontroerend verhaal dat niet verzonnen is.