Het offer van Scarlington

Donderdag, 19 november, 2020

Geschreven door: Kevin Valgaeren
Artikel door: Silke Wimme

K. R. Valgaeren is een taalkundig genie, wat hij doet met woorden en taal is puur magie

[Recensie] Gothic novels waren populair eind 18de eeuw, begin 19de eeuw en dit voornamelijk in Engeland en Duitsland. Gekende auteurs in dit genre waren Mary Shelley, Edgar Allan Poe en Bram Stoker, die graaf Dracula tot leven had geroepen. Ze vermengden romantiek met horror en mysterie, waarbij gruwelijke taferelen niet geschuwd werden.

Sinds 2011 herleeft dit genre in Vlaanderen via de pen van Kevin Valgaeren! Hij heeft een enorme passie voor 19de-eeuwse literatuur en dit komt sterk naar boven in zijn werk. Blackwell, zijn vierde gothic novel verscheen in 2018 en ik was er onmiddellijk onderste boven van! Na twee lange jaren is er nu eindelijk een vervolg op gekomen met Het offer van Scarlington, waarbij we terug weggevoerd worden naar die duistere periode van de 19de eeuw.

Oktober 1891, zes maanden na het vorige avontuur, gaan Jericho Blackwell en zijn rechterhand John Dawkins, de archivaris van de Society for Psychical Investigation and Eduction, terug op onderzoek uit. Maar deze keer wordt het voor Jericho een zeer persoonlijke queeste.

Twintig maanden geleden werd hij eerst ernstig gewond en met geheugenverlies teruggevonden aan de oevers van de Thames en enkele dagen later ook zijn vrouw Sara, aan de rand van London. Zij was vermoord en haar lichaam gruwelijk verminkt. Het is nog steeds niet duidelijk wat er toen gebeurd was en Jericho is door dit trauma verslaafd aan opium.

Enkele maanden geleden ontving hij een briefje van zijn dode vrouw met een bizarre boodschap: ‘Kom naar Scarlington waar we elkaar voor het laatst hebben gezien’. Maar Scarlington lijkt een mysterie te zijn, het staat op geen enkele kaart en hijzelf kan zich niet herinneren waar hij was, toen hij zijn vrouw voor het laatst zag. Samen met John probeert hij nu te weten te komen wat er destijds gebeurde.

Het boek begint met een mooi gedicht van de beroemde dichter William Wordsworth en brengt zo de lezers onmiddellijk in de juiste sfeer: donkere romantiek, mysterie en het Lake District. Het offer van Scarlington is geschreven in dezelfde geraffineerde stijl als het eerste deel Blackwell. K.R Valgaeren onderscheidt zich van andere auteurs door zijn beeldende Victoriaanse stijl, hij lijkt wel de Vlaamse Charles Dickens. Over elk woord dat hij neerschrijft, heeft hij nagedacht en als lezer word je niet alleen inhoudelijk meegevoerd naar de 19de eeuw, ook het boek zelf lijkt uit deze periode te stammen.

De passie van de auteur voor deze periode is overweldigend en het boek voert je helemaal terug mee in de tijd. Het was alsof ik mij echt in de 19de eeuw bevond, ergens in een Engels herenhuis, op een stormachtige dag zittend in een chesterfield, Blackwells boek aan het lezen. Wat ik ook altijd leuk vind, is dat er altijd verborgen verwijzingen zijn naar zijn voorgaande boeken. In Het offer van Scarlington zit er toch wel een zeer expliciete verwijzing, die onmiddellijk een brede glimlach op mijn gezicht toverde, hoewel het om een nogal zeer gruwelijke scène ging. Bovendien zijn er heel wat namen van nevenpersonages gelinkt aan andere personages uit de klassieke gothic verhalen zoals Bram Stoker’s Dracula. Andere personages ontlenen dan weer hun hun naam aan bestaande historische figuren uit de literatuur, zoals bijvoorbeeld enkele Engelse letterontwerpers. Als literatuur en geschiedenis fan is het altijd leuk om in Kevins boeken op zoek te gaan naar deze verborgen linken.

Het verhaal zit vol mysterie en er worden heel wat gruwelijke taferelen accuraat omschreven, die mij toch wel wat kippenvel momentjes hebben bezorgd. Een klein beetje mist zal toch nooit meer hetzelfde zijn als voorheen…. Het boek is een boek dat niet geschikt is voor gevoelige lezers, aangezien sommige stukjes toch wel zeer expliciet omschreven worden.

Na hun vorig avontuur zijn de hoofdpersonages gegroeid, vooral John is niet meer het schoothondje, maar het is Jericho die fascinerend is. Door zijn opiumverslaving is niet altijd duidelijk wat droom en werkelijkheid is, waardoor het mysterie versterkt wordt. Alle personages worden op een specifieke en precieze manier beschreven, hierdoor kun je hen levendig voorstellen en lijk je wel terug gekatapulteerd te worden naar 1891: hun kledij, taalgebruik, handelingen, … .

Hoewel dit een tweede deel is, kunnen de boeken zeker afzonderlijk gelezen worden, maar persoonlijk zou ik toch aanraden eerst Blackwell te lezen.

Het offer van Scarlington heb ik in één ruk uitgelezen, ik had mij nochtans voorgenomen ervan te genieten en elk woord, elke zin goed te laten bezinken, en vooral te genieten, maar het was zo spannend! K. R. Valgaeren is een taalkundig genie, wat hij doet met woorden en taal is puur magie, waardoor zijn boeken gruwelijk goed zijn. Ik tel nu al af naar het volgende Blackwell-mysterie (Kevin, deze komt er toch aan?). Jammer genoeg is het niet mogelijk om meer dan vijf sterren te geven, want dit boek is er zeker meer waard! Vijf grote sterren!