Uitgekookt

Vrijdag, 18 september, 2020

Geschreven door: Pat Craenbroek
Artikel door: Jeannie Bertens

Een mooie thriller die tot nadenken stemt

[Recensie] Pat Craenbroek debuteerde in 2018 met de thriller Uitgebroed. Zelf werkte ze in het begin van haar carrière als gerechtsarts, nu combineert ze klinisch werk met het zakenleven. Natuurlijk kan ze bij het schrijven putten uit haar eigen vroegere ervaringen als gerechtsarts, dat geeft haar boeken een extraatje mee.

Margaux Bakker is een jonge ambitieuze openbaar aanklager. Haar carrière is haar heilig en om te scoren gaat ze desnoods over lijken. Ze krijgt een zaak toegewezen tegen een arts die een paar onvergeeflijke fouten heeft gemaakt. Wanneer ze deze zaak goed onderzoekt blijkt er veel meer aan de hand te zijn met deze arts. Ze besluit de onderste steen boven te halen om hem veroordeeld te krijgen. Dat lukt haar wonderwel en dit levert haar de nodige credits op.

Tegelijkertijd gebeuren er rondom Leuven een aantal bizarre gebeurtenissen waarbij doden zijn te betreuren. Ogenschijnlijk hebben deze sterfgevallen niets met elkaar te maken maar toch ziet Margaux wat opvallende details. Ze besluit nog dieper te graven met behulp van een profiler en data-onderzoek. Dat ze daarbij niet alle regeltjes volgt, laat haar koud. Dat het haar ook een levenslange vriendschap kost, interesseert haar in eerste instantie ook niet, alleen het resultaat telt. Terwijl Margaux langzaam maar zeker toewerkt naar een ontknoping van de inmiddels omvangrijke zaak, wordt het haar ook duidelijk dat de lange arm van de politie niet zo lang is als ze dacht. Sommige misdadigers weten die lange arm langdurig te ontwijken en kunnen blijkbaar straffeloos doorgaan met het maken van weerloze slachtoffers.

Hoe gaat ze daarmee om? En wat zegt het over onze maatschappij dat er nog steeds zoveel weerloze slachtoffers gemaakt kunnen worden zonder dat ertegen wordt geprotesteerd? Zonder dat er alarm wordt geslagen en actie wordt ondernomen? Zijn deze slachtoffers minder waard?

Het bovenstaande maakt dat Uitgekookt balanceert tussen een literaire en een psychologische thriller. Pat Craenbroek diept haar karakters goed uit. Met name het karakter van Margaux Bakker maakt een mooie ontwikkeling door. Als lezer voel je de dilemma’s waar ze mee moet zien te dealen. Soms maakt ze daarbij andere keuzes dan je zou verwachten, dat komt het verhaal ten goede. Ook Frédric, een jonge man die na een val van de trap volledig verlamd is, maakt een opmerkelijke ontwikkeling door. De auteur kiest ervoor om een aantal hoofdstukken vanuit zijn perspectief te schrijven, hij is in die hoofdstukken de ik-figuur. De andere hoofdstukken beschrijven de gebeurtenissen rondom Margaux. Beide verhaallijnen komen uiteindelijk met elkaar in contact. De auteur heeft dan nog een paar mooie plotwisselingen achter de hand. Een mooie thriller die tot nadenken stemt. Vier sterren.

Het oneeuwige leven van David R.

Uitgekookt

Uitgebroed