Boekenjagers

Maandag, 4 oktober, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Silke Wimme

Een echte pageturner

[Recensie] De facebookgroep De Boekenjagers ontstond in 2016 en ik was onmiddellijk helemaal weg van het concept: boeken een tweede leven geven door ze ergens achter te laten voor andere lezers. Na enkele jaren hebben ze heel wat volgers op social media. Naar aanleiding van hun vijfjarig bestaan kwam het idee om enkele kortverhalen te bundelen. Dit groeide uit tot een mooi boek, waar zelfs Lucinda Riley haar bijdrage aan leverde. Toen ik hoorde dat één van mijn favoriete Vlaamse auteurs Kevin Valgaeren ook een kortverhaal zou schrijven reserveerde ik onmiddellijk mijn exemplaar. Na enkele maanden vol ongeduld gewacht te hebben verscheen dan eindelijk het Boekenjagers-boek. Ongelooflijk maar na één dag was het bijna overal uitverkocht, gelukkig had ik mijn boek gereserveerd.

‘Terwijl de hele wereld bezig is virussen te verslaan blijven De Boekenjagers leesmicroben verspreiden. Gelukkig maar. Het helpt om de negatieve virussfeer te bestrijden’.

Het boek bevat kortverhalen van onder andere Lize Split, Patrick De Bruyn, Tom Bergs, … en zoveel anderen. Tussen de verschillende kortverhalen zijn er getuigenissen en anekdotes. Deze laatste zijn vaak ontroerend, maar kunnen ook grappig zijn. Tijdens het lezen gingen mijn emoties alle richtingen uit. Het ene moment zat ik met tranen in mijn ogen en het andere zat ik met een brede glimlach op mijn gezicht. De kortverhalen hebben allemaal een link naar het ‘jagen op boeken’. Elke auteur zal dit op een andere manier interpreteren. Van sommige schrijvers had ik reeds hun werk gelezen, bij anderen was het een aangename kennismaking voor mij. In de toekomst zal ik zeker ook boeken van hen lezen. Het was voor mij bovendien een leuke verrassing dat mijn eigen gemeente St-Michiels, niet één keer maar zelfs twee keer in de anekdotes voorkwam. Een kleine noot hierbij is dat het verhaal geschreven door Lucinda Riley haar laatste werk is. Het boek bevat zowel de vertaalde Nederlandstalige tekst als de originele Engelstalige. Wat ik persoonlijk een pluspunt vind, er zijn nou eenmaal lezers die het liefst het originele werk lezen.

Hiernaast bevat deze bundel ook heel wat illustraties in de vorm van tekeningen en foto’s. Het is een mooie uitgave die met veel zorg werd samengesteld. Meestal heb ik het zo niet voor verhalenbundels, maar Boekenjagers heeft mij aangenaam verrast. Het is een echte pageturner. Ik kon het onmogelijk nog opzij leggen, in één dag had ik hem uit. Er was niet één verhaaltje dat ik niet goed vond. De mooie illustraties zorgden hierbij voor een aangename leeservaring. Voor mij is dit boek een zeer grote 5 sterren waard.

Mooi initiatief, ten voordele van het goede doel! Bij de aankoop van het boek steun je Luisterbibliotheek, het Lezerscollectief en de Boekenkaravaan.